Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Bill Viola – ARoS Aarhus Kunstmuseum

Bill Viola – Visions
18. februar - 16. maj 2005
Tirsdag-søndag 10-17, onsdag 10-22, mandag lukket

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Aros Allé 2
DK-8000 Aarhus C

http://www.aarhuskunstmuseum.dk/



Bill Viola - Foto: © Ewald Skov Jensen
Bill Viola
Foto: © Ewald Skov Jensen


Udstillingen BILL VIOLA Visions der er blevet til i samarbejde med Guggenheim Museum, præsenterer et udvalg af den amerikanske billedkunstner Bill Violas banebrydende video-installationer.

Viola har siden 1970erne markeret sig stærkt på den internationale kunstscene, og har gennem eksperimenter med tidens mest avancerede teknologi været med til at definere de æstetiske muligheder indenfor video-mediet.

I sine komplekse lyd- og billedinstallationer berører Viola grundlæggende temaer som fødsel, liv, død og genfødsel; eksistentielle emner som vedkommer alle. I et stærkt visuelt billedsprog udfordrer han vores sanser, synet og hørelsen, men også vores bevidste, reflekterende tanker.

Det er første gang et dansk publikum får den unikke mulighed for at se en større præsentation af Bill Violas værker. Værker, der appellerer til både intellekt og følelse, frembringer visioner om grundvilkårene for vores eksistens og det, der ligger bag.

  Udstillingen består af fem video-installationsværker:

Bill Viola, The Messenger, 1996
Bill Viola, The Messenger, 1996

The Messenger eksemplificerer Violas fascination af livets uudgrundelighed og magi. Installationen tematiserer den menneskelige figur i vand. Ifølge kunstneren selv skal hans interesse for dette motiv bl.a. findes i en oplevelse, da han som dreng var ved at drukne. Det var for Viola en fredfyldt, poetisk begivenhed, og den har siden ansporet ham til at anvende denne metafor for menneskelig eksistens. Som værkets titel antyder, er figuren en budbringer der fremstår som bindeledet mellem den konkrete virkelighed og en verden hinsides denne.

Bill Viola, The Crossing, 1996
Bill Viola, The Crossing, 1996

The Crossing består af to videoprojektioner som vises på en dobbeltsidet skærm. Det enkle handlingsforløb viser en gående mand, som bevæger sig hen mod betragteren. I billedets forgrund stopper han op. På den ene projektion begynder vanddråber stille at dryppe ned på mandens hoved, mens en lille flamme blusser op ved mandens fødder på den anden projektion.  Flammerne og vanddråberne tager langsom til i styrke og opsluger til sidst manden fuldstændigt. Begge elementer rummer en livgivende og en destruktiv side – naturkræfter, der har magten til at fortære og skabe liv.

Bill Viola, Surrender, 2001
Bill Viola, Surrender, 2001

Enkelt-skærms-værket Surrender handler om sorg og smerte, og ikke mindst om menneskets overgivelse til den ekstreme følelsestilstand. Værket er en del af video-serien ’The Passions’, hvori Viola undersøger den styrke og intensitet som ligger i menneskets enorme følelsesregister. I Surrender, som vises på to plasmaskærme, ses en mand og en kvinde, hvis ansigter er forvredne i smerte. Figurerne spejles i en vandoverflade som de – i et ultra-langsomt tempo – dykker ned under idet vandet drypper som silende tårer fra deres ansigter. Følelsesudtrykket intensiveres gradvist og figurerne opløses.

Bill Viola, Five Angels for the Millennium, 2001
Bill Viola, Five Angels for the Millennium, 2001

ARoS’ egen installation Five Angels for the Millennium består af fem store projektioner. Billederne skildrer fem engle, som henholdsvis stiger op fra og falder ned i et ulmende, dunkelt hav. Viola tager – som i andre af hans værker – udgangspunkt i en religiøs billedverden, hvor englene symboliserer et bindeled mellem på den ene side den fysisk konkrete virkelighed og på den anden side den spirituelle, metafysiske.

Bill Viola, Going Forth By Day, 2002
Bill Viola, Going Forth By Day, 2002

En af de markante installationer i udstillingen er monumentalværket Going Forth By Day som Deutsche Guggenheim Berlin bestilte Viola til at skabe i 2002. Fem store billeder projiceres direkte på væggen som fresco-malerier i ét stort rum. Med skildringer af livets forskellige faser – fra fødsel til død og genopstandelse – fremstår værket som en episk skildring af livets cyklus, hvor hver scene fortolker grundvilkårene for den menneskelige eksistens.

Billeder fra pressemødet den 17. februar 2005:

Jens Erik Sørensen og Bill Viola ved pressemødet - Foto: © Ewald Skov Jensen
Jens Erik Sørensen og Bill Viola ved pressemødet
Foto: © Ewald Skov Jensen



Bill Viola ved værket Surrender - Foto: © Ewald Skov Jensen
Bill Viola ved værket Surrender
Foto: © Ewald Skov Jensen



Bill Viola fotograferet i silhuet foran The Messenger - Foto: © Ewald Skov Jensen
Bill Viola fotograferet i silhuet foran The Messenger
Foto: © Ewald Skov Jensen



Bill Viola interviewes - Foto: © Ewald Skov Jensen
Bill Viola interviewes
Foto: © Ewald Skov Jensen



Bill Viola og hans hustru Kira Perov - Foto: © Ewald Skov Jensen
Bill Viola og hans hustru Kira Perov
Foto: © Ewald Skov Jensen