Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Caravaggio

20. februar – 13. juni 2010

Scuderie del Quirinale
Via XXIV Maggio
IT – Rom
http://www.scuderiequirinale.it

Af Flemming Jespersen



Ragazzo con canestra di frutta, 1593–1594
70 x 67 cm
Galleria Borghese, Rom


Udstillingen i Scuderie del Quirinale i Rom markerer 400-året for den store italienske mester Caravaggios død, 18. juli 1610. Udstillingens chefkurator Claudio Strinati har samlet 24 mesterværker, som er udlånt fra museer i Rom, Milano, Napoli, Nancy, Wien, Berlin, London, Dublin, Sankt Petersborg, New York, Kansas City og Fort Worth, Texas. Udstillingen er en enestående mulighed for at opleve mesterens storslåede værk i den helt store skala; den mulighed får man kun én gang i livet. Aldrig tidligere har så mange af Caravaggios absolutte hovedværker været samlet i en udstilling. Det er et brag af en udstilling, og byen Rom er så sandelig den helt ideelle ramme for en stor Caravaggio-præsentation. Foruden værker i romerske museumssamlinger, findes der flere meget betydelige værker i romerske kirker, som det ligeledes er muligt at opleve for besøgende, såsom i Contarelli Kapellet i San Luigi dei Francesi; Cerasi Kapellet i Santa Maria del Popolo og Cavalletti Kapellet i Sant'Agostino.

Caravaggio er særlig interessant derved, at hans liv og kunst er meget tæt forbundet. Udstillingen er da også opbygget kronologisk i tre afsnit: Syv værker fra de unge år i Rom i 1593-1599, ti værker fra de mest frugtbare og succesrige år i Rom i 1600-1605 og endelig syv værker fra årene på flugt i Napoli, Sicilien og på Malta i 1606-1610. Claudio Strinati og flere internationale kunsthistorikere garanterer 100% for værkernes ægthed og sår samtidig tvivl om et stort antal værker, som gennem århundreder har været tilskrevet kunstneren. Caravaggio var nemlig ikke en produktiv maler, hans liv var alt for omtumlet og kompliceret til en meget stor og omfattende produktion. Strinatis hensigt med udstillingen er at præsentere de mest berømte værker af Caravaggio og forsøge at rekonstruere hans karriere og udvikling på en pålidelig måde og give et klarere billede af den store mester. Det har samtidigt givet mulighed for en omfattende revurdering af Caravaggios oeuvre.


Suonatore di liuto, 1595-1596
94 x 119 cm
The State Hermitage Museum, St Petersburg
Photograph © The State Hermitage Museum
Photo by Natalia Antonova, Inessa Regentova


Michelangelo Merisi blev født den 29. september 1571 i Milano. Hans forældre kom fra Caravaggio, en landsby mellem Bergamo og Brescia i Lombardiet, som han senere bliver opkaldt efter. Michelangelo Merisi kom allerede som 12-årig i lære hos maleren Simone Peterzano, en af de mest interessante eksponenter for Manierismen i Lombardiet. Peterzano var tidligere elev af den store mester Tizian. Lærertiden varede i fire år.

I 1592, 21 år gammel, flytter Michelangelo Merisi da Caravaggio til Rom, hvor han i det første år maler forskellige kopier og ellers hutler sig igennem tilværelsen, indtil han finder en kortvarig beskæftigelse hos den kendte maler Giuseppe Cesari d'Arpino. Her maler han hovedsageligt andenrangs billeder af blomster og frugter, men allerede i 1593-94 udføre han sine første rigtige selvstændige værker, bl.a. Ragazzo con canestra di frutta (Ung mand med frugtkurv). I 1594-95 maler han I musici, (Musikerne). I 1595-96 Suonatore di liuto (Lutspilleren); Riposo durante la fuga in Egitto (Hvile på flugten til Ægypten). I 1597 maler han det berømte billede Bacco (Bacchus) og ca. 1598-99 maler han Canestra di frutta (Frugtkurv). Samtlige værker fra den tidlige periode i 1593-1599 er poetiske og yndefulde stilleben-billeder med frugter, blomster og smukke unge mennesker, samt billeder med unge musikere. Billederne fandt da også vej til en kreds af romerske kunstsamlere, selvom stilleben ikke var højt værdsat på daværende tidspunkt.


Giuditta che taglia la testa a Oloferne, 1599-1600
145 x 195 cm
Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini, Rom
S.S.P.A.A. Polo Museale della Cittá di Roma


I 1599 modtog han sin første store opgave, en altertavle til Contarelli Kapellet, San Luigi dei Francesi, bestilt af kardinal Francesco Del Monte. Caravaggio malede motivet Matthæus og Englen, men værket var for dristigt og blev afvist for uforsømmelighed af kirken, hvorefter han malede en ny i 1602. Senere blev flere af hans billeder igen afvist af kirken. Caravaggio valgte at skildre virkeligheden, som han så den, uden idealisering. Han hentede sine motiver fra hverdagslivet og kunne male en fattig sigøjnerske og en velhavende mand i samme billede. Han kunne chokere folk mere end nogen anden maler. I 1600 maler han to fremragende og usædvanlige billeder, St. Peters Korsfæstelse og Paulus’ Omvendelse til Cerasi Kapellet i Santa Maria del Popolo i Rom. Værkerne til de to kapeller får en afgørende betydning for hans videre karriere, og han maler fra nu af udelukkende religiøse motiver. og hans billeder bliver samtidig mere dramatiske med den store kontrast mellem lys og skygge, også kaldet clair obscur. De følgende år frem til 1606 bliver hans mest frugtbare, og han bliver den mest berømte kunstner i Rom. Han maler en lang række af sine største mesterværker, som Cena in Emmaus, 1601; San Giovanni Battista, 1602; Cattura di Cristo nell’orto, 1602; Amor vincit Omnia, 1602; Deposizione, 1600-1604; Sacrificio di Isacco, 1603; San Giovanni Battista, 1602; San Giovanni Battista, 1602-1603; Incoronazione di spine, 1602-1604.


Cena in Emmaus, 1601
141 x 196,2 cm
National Gallery, London
© 2009 Copyright The National Gallery, London/Scala, Firenze


Caravaggio havde et voldsomt temperament, og i slutningen af 1603 blev han stillet for retten og efterfølgende fængslet for at sprede ærekrænkende injurier mod malerne Tommaso Salini og Giovanni Baglione. Kunstnerens stridbare natur, som ofte førte ham til domstolene, forværredes yderligere i 1605 og kulminerede med mordet på den unge Ranuccio Tomassoni, den 28 maj 1606, efter en banal udfordring i en tenniskamp. Han blev dømt til døden, men flygtede og levede den første tid skjult hos prins Filippo Colonna, syd for Rom. Derefter boede og arbejdede han i Napoli, Malta, Syracuse, Messina, Palermo og Napoli igen. I 1608-1609 er han involveret i flere nye slagsmål på Malta og Napoli, hvorefter han igen bliver fængslet. Den omflakkende og usikre tilværelse forhindrede ham dog ikke i at fortsætte sit arbejde. Han maler i de sidste år flere store mesterværker, som Cena in Emmaus, 1606; Flagellazione di Cristo, 1606-1607; Adorazione dei Pastori, 1608-1609; David con la testa di Golia, 1610.

I 1610 beslutter han sig for at vende tilbage til Rom i håb om benådning, men døde undervejs i havnebyen Porto d’Ercole af et anfald af malariafeber, kun 39 år gammel. Det bliver kort efter meddelt, at paven havde besluttet sig for at benåde Caravaggio.


Adorazione dei Pastori, 1608-1609 314 x 211 cm Museo Regionale, Messina

Caravaggio opnåede en kolossal berømmelse i hele Europa, og han lagde sammen med den mere klassicistisk orienterede maler Annibale Carracci fundamentet for det romerske barokmaleri i 1600-tallet. Caravaggios revolutionære og følelsesbetonede stil med det dramatiske lys, stærke brug af chiaroscuro og respektløse realisme, hvor almindelige mennesker blev anvendt som modeller, fik enorm indflydelse på utallige malere i hele Europa, herunder flere af barokkens største mestre som Velásquez, Rubens og Rembrandt.
Blandt hans talrige efterfølgere, der gik under betegnelsen caravaggister, hører de italienske malere Bernardo Strozzi, Orazio Gentileschi og hans datter Artemisia Gentileschi, de franske Valentin de Boulogne, Georges de La Tour og Simon Vouet, de spanske Jusepe de Ribera og Francisco de Zurbarán, samt de hollandske malere Hendrick ter Brugghen, Gerrit van Honthorst, Andries Both og Dirck van Baburen.


Davide con la testa di Golia, 1610 125 x 101 cm Galleria Borghese, Rom

Caravaggios store berømmelse varede ikke ved og i 1700- og 1800-tallet blev han næsten helt glemt, men han blev genopdaget i begyndelsen af 1900-tallet af den berømte og indsigtsfulde italienske kunstkritiker Roberto Longhi, hvis indsats fik sat ny opmærksomhed på maleren fra Lombardiet. Siden Anden Verdenskrig er interessen for Caravaggio nærmest eksploderet, og han regnes i dag for en af kunsthistoriens allerstørste og mest interessante malere. Hans indflydelse rækker langt ud over selve malerkunsten. Han har og sætter stadig dybe spor indenfor såvel foto- som filmkunsten.



VÆRKFORTEGNELSE

Riposo durante la fuga in Egitto, 1595
133 x 166,5 cm
Roma, Galleria Doria Pamphilij

I bari, 1595
90 x 112 cm
Fort Worth (TX), Kimbell Art Museum

Suonatore di liuto, 1595 – 1596
94 x 119 cm
The State Hermitage Museum, St Petersburg

I musici, 1594 – 1595
92,1 x 118,4 cm
Metropolitan Museum of Art, New York

Ragazzo con canestra di frutta, 1593 – 1594
70 x 67 cm
Galleria Borghese, Rom

Bacco, 1597
95 x 85 cm
Galleria degli Uffizi, Firenze

Canestra di frutta, 1599 - 1600
48 x 62 cm
Veneranda Biblioteca Ambrosiana, Pinacoteca, Milano

Giuditta che taglia la testa a Oloferne, 1599 – 1600
145 x 195 cm
Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini, Rom

Conversione di Saulo, 1601
237 x 189 cm
Privateje, Rom

Cena in Emmaus, 1601
141 x 196,2 cm
National Gallery, London

San Giovanni Battista, 1602
129 x 95 cm
Pinacoteca Capitolina, Rom

Cattura di Cristo nell’orto, 1602
133,5 x 169,5 cm
National Gallery of Ireland, Dublin

Amor vincit Omnia, 1602
156,5 x 113,3 cm
Staatliche Museen zu Berlin - Gemäldegalerie

Deposizione, 1600 – 1604
300 x 203 cm
Musei Vaticani. Città del Vaticano

Sacrificio di Isacco, 1603
104 x 135 cm
Galleria degli Uffizi, Firenze

San Giovanni Battista, 1602
173,4 x 132,1 cm
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City, Missouri

San Giovanni Battista, 1602- 1603
97 x 133 cm
Galleria Corsini, Rom

Incoronazione di spine, 1602 – 1604
127 x 165 cm
Kunsthistorische Museum, Wien

Cena in Emmaus, 1606
141 x 175 cm
Pinacoteca di Brera, Milano

Flagellazione di Cristo, 1606 -1607
286 x 213 cm
Museo Nazionale di Capodimonte, Napoli

Amore dormiente, 1608
72 x 105 cm
Galleria Palatina, Firenze

Annunciazione, 1608 – 1610
285 x 205 cm
Musée des Beaux arts, Nancy

Adorazione dei Pastori, 1608 – 1609
314 x 211 cm
Museo Regionale, Messina

Davide con la testa di Golia, 1610
125 x 101 cm
Galleria Borghese, Rom