Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Franciska Clausen

Absolut avantgarde? Franciska Clausen 1921-1931

11. februar ¬Ė 12. Juni 2011

√ėregaard Museum
√ėreh√łj All√© 2, 2900 Hellerup
http://oremus.dk/





Franciska Clausen
Konstruktivistisk studie, 1922
Statens Museum for Kunst


√ėregaard Museum viser den st√łrste udstilling af Franciska Clausens v√¶rker i K√łbenhavn siden 1964. Med mere end 90 v√¶rker stiller udstillingen skarpt p√• perioden 1921-31 og f√łlger Franciska Clausens pionerindsats indenfor tidens internationale avantgardemaleri.

De heroiske år
Ingen dansk kunstner har spillet s√• central en rolle i 1920¬íernes europ√¶iske avantgardekunst som Franciska Clausen (1899-1986). Som ganske ung drager hun ud i Europa og ops√łger de kunstneriske kraftcentre i Berlin og Paris. Her er hun sammen med kunstnere som Fernand L√©ger og Piet Mondrian med til at skabe konstruktivismen og art concret-bev√¶gelsen. ¬ĒDe heroiske √•r¬Ē kalder Francisca Clausen selv sin tid i udlandet. Som teenager bliver hun p√• kunstskoler i Weimar og M√ľnchen fortrolig med naturalismens og ekspressionismens formsprog. Men under et ophold i Berlin i 1922 skifter hun retning. Med en klar, konstruktivistisk m√•ls√¶tning f√łlger hun derefter et eksperimenterende spor og leverer en pionerindsats indenfor det abstrakte maleri, indtil √łkonomien tvinger hende til at vende hjem til Danmark i 1932.





Franciska Clausen
Skruen, 1926-28
Statens Museum for Kunst


Kraftspillet mellem hverdagens former
I Paris ops√łger Franciska Clausen i 1924 de mest eksperimenterende kunstnerkredse. Her m√łdes man p√• kryds og tv√¶rs i atelierer, p√• kunstskoler og caf√©er for at udvikle et afg√łrende nyt formsprog, der kan rumme troen p√• mennesket, friheden og fremtiden efter 1. verdenskrigs r√¶dsler. Franciska Clausen starter p√• L√©gers nye kunstskole Acad√©mie Moderne, hvor han med slagordet ¬Ēned med impressionismen¬Ē underviser sine elever i at gribe kraftspillet mellem hverdagens objekter. P√• sm√• skitseblokke og papir i beskedne formater bearbejder Franciska Clausen sine billedelementer. Et hjul, et cykelstyr, et m√łde mellem farvede, geometriske former. Nogle af dem f√łrer hun sammen i st√łrre kompositioner. Kun et f√•tal bliver omsat til olie p√• l√¶rred i st√łrre skala. Den del af processen finder hun mindre interessant - selve id√©en er jo undfanget for l√¶ngst. Desuden er materialer dyre.



Franciska Clausen
Contrastes des formes, 1927
Statens Museum for Kunst


Forud for sin tid
Min k√¶re Cisca, maler du stadig abstrakt? Sp√łrgsm√•let st√•r i et brev til Franciska Clausen fra en af hendes kunstnervenner i Paris. Efter hjemkomsten til Danmark i 1932 m√¶rker Franciska Clausen, at hun med sit nonfigurative maleri er forud for sin tid. Hun kan ikke l√¶ngere konsekvent arbejde med et abstrakt og geometrisk formsprog og ern√¶rer sig i √•rene frem hovedsagelig ved portr√¶tmaleri i naturalistisk stil. F√łrst mange √•r senere, hvor efterkrigstiden giver det abstrakte maleri en ny begyndelse, bliver en kreds af kendere opm√¶rksomme p√• Franciska Clausens indsats, og i dag er hendes kunstneriske format anerkendt b√•de i Danmark og udlandet.
Et nyt blik på Franciska Clausens æstetiske projekt
Udstillingen viser en mangfoldig og rig produktion af mindre arbejder side om side med hovedværkerne i Franciska Clausens produktion fra 1920’erne. Værkerne er udlånt af museer og private samlere i ind- og udland. Sammen bringer de ny viden om Franciska Clausens æstetiske projekt fra en periode, hvor avantgardekunstnerne arbejdede i omskiftelige grupperinger og i letbevægeligt netværk, hvor man eksperimenterede snart med den ene isme, snart med den næste.



Franciska Clausen
Cercle et carré, 1930
Statens Museum for Kunst


Om Franciska Clausen
Francisca Clausen blev f√łdt den 7. januar 1899 i √Öbenr√•. Byen var p√• dav√¶rende tidspunkt en del af det tyske rige og hed Ostseebad Apenrade. I 1920 kom byen og det √łvrige S√łnderjylland tilbage til Danmark. Hendes familie var velst√•ende, og hun fik en tryg barndom. Under krigen i 1916 startede Franciska Clausen som elev p√• Grossherzogliche s√§chsische Hochschule f√ľr bildende Kunst i Weimar. Skolen blev tre √•r efter, under navnet Bauhaus, et af de absolut f√łrende kunstskoler i Europa. Opholdet i Weimar varede kun i et enkelt semester, da situationen var ustabil p√• grund af krigen. Efter krigens afslutning i 1918 drog Franciska Clausen til M√ľnchen, hvor hun modtog undervisning p√• Frauenakademie. √Öret efter gik hun p√• Kunstakademiets malerskole i K√łbenhavn hos professor Sigurd Wandel. I september 1921 var hun tilbage i M√ľnchen, hvor hun blev optaget p√• Hans Hofmanns private malerskole. Hofmann blev senere en af de helt store skikkelser indenfor det abstrakt-ekspressionistiske maleri i Amerika. Franciska Clausen fortsatte herefter sine studier hos Laszlo Moholy-Nagy og Alexander Archipenko i Berlin, inden hun startede hos Fernand L√©ger i Paris i februar 1924.

I 1932 vendte hun hjem til Danmark, hvor hun oplevede en ringe interesse for hendes abstrakte malerier. Franciska Clausen var ukendt i den danske kunstverden og deltog kun i et par udstillinger i de n√¶ste 20 √•r. Hun opgav til dels det abstrakte billedsprog og ern√¶rede sig prim√¶rt som portr√¶tmaler i S√łnderjylland.

I l√łbet af 1950¬íerne opstod en ny interesse for Franciska Clausens abstrakte kunst. Hun genoptog arbejdet med det abstrakte formsprog og deltog p√• flere betydelige udstillinger. Som √¶ldre oplevede Franciska Clausen endelig en fortjent anerkendelse af sin pionerindsats i sine unge √•r, og museerne begyndte at k√łbe hendes malerier. Franciska Clausen fortsatte samtidig arbejdet med portr√¶tmaleriet; blandt de sidste opgaver h√łrer et portr√¶t af dronning Margrethe 2. i 1977 og et meget rost portr√¶t af dronning Ingrid i 1980. Franciska Clausen modtog ogs√• en r√¶kke h√¶dersbevisninger, bl.a. Thorvaldsen Medaillen i 1977.