Privatlivspolitik
Kunstrejser Cote d′Azur
Albissola
» Mere om
rejsen til
Cote d′Azur
» Mere om
rejsen til
Albissola
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Kandinsky
Centre Pompidou
Place Georges Pompidou, Paris
8 april ¬Ė 10 august 2009
http://www.centrepompidou.fr

Af Flemming Jespersen

Impression III [Konzert], 1911
Olie på lærred, 77,5 x 100 cm
St√§dtische Galerie im Lenbachhaus, M√ľnchen
Gabriele M√ľnter-Stiftung
© ADAGP, Paris 2009


Den russiske maler og kunstteoretiker Wassily Kandinsky var en af den abstrakte kunsts betydeligste skikkelser og en af de mest indflydelsesrige kunstnere i det tyvende √•rhundrede. Frem til den 10. august er der i Paris mulighed for at se Kandinskys store maleriske livsv√¶rk i sin fulde udstr√¶kning, den mest omfattende udstilling af kunstneren i 25 √•r. Udstillingen i Centre Pompidou omfatter 90 malerier fra kunstnerens n√łgleperioder i √•rene fra 1907 til 1942 i M√ľnchen, Paris / M√ľnchen, Moskva / Weimar, Dessau, Berlin / Paris.

Kandinsky voksede op i Odessa i Rusland. Han havde studeret jura og √łkonomi p√• universitetet i Moskva, inden han i 1896 i en alder af 30 √•r rejste til den bayerske hovedstad M√ľnchen for at g√• p√• malerskole. Forinden havde han set en impressionistisk udstilling i Moskva, hvor is√¶r Monet gjorde et stort indtryk p√• ham.

M√ľnchen, Paris
I M√ľnchen kom han under stor indflydelse af den dominerende kunstneriske retning Jugendstilen, som han blandede med elementer fra russisk folklore. I 1901 startede han kunstnersammenslutningen Phalanx, der blev et forum for Jugendstilen i M√ľnchen. Sammenslutningen arrangerede 12 udstillinger i √•rene 1901-04, og der blev endvidere oprettet en Phalanx-skole, som Kandinsky blev leder af. En af Kandinskys elever, Gabriele M√ľnter, blev hans livsledsagerske indtil 1914.

Kandinsky udforskede farveteorier fra 1903 med inspiration fra Paul Signacs manifest ¬ĒFra Delacroix til Neo-Impressionismen¬Ē fra samme √•r og Goethes farvel√¶re fra 1793. Kandinsky arbejdede med farvers psykologiske virkning og mente, at farver besidder forskellige egenskaber. F.eks. oplevede han farven gul som urolig og energisk. Bl√• bringer ro og fordybelse. Gr√łn er rolig og passiv. R√łd er en livlig og urolig farve. Orange bev√¶ger sig ud i rummet. Violet tr√¶kker sig indad og hvid og sort er statiske.

I 1906-07 tog Kandinsky et √•rs ophold i Frankrig, hvor han blev st√¶rkt p√•virket af fauvismen. Han arbejdede i Paris og S√®vres og udstillede p√• Salon d¬íAutumme i 1906. I S√®vres malede han det kendte billede ¬ďLa Vie m√©lang√©e¬Ē, 1907.

M√ľnchen, Moskva
Kandinsky udviklede de ambiti√łse serier:
Impressioner, baseret på indtryk af den ydre natur.
Improvisationer, spontane billeder.
Kompositioner, gennemarbejdede billeder.


I 1910 skabte Kandinsky det f√łrste rent abstrakt ekspressionistiske billede i et frit og spontant udtryk, og i 1911 malede han, inspireret af en Arnold Sch√∂nberg-koncert, visuelt atonale disharmonier i mesterv√¶rket Impression III (konzert). Kandinsky oversatte endvidere Sch√∂nbergs musikteorier til russisk.

Samme √•r startede han den ekspressionistiske gruppe Der Blaue Reiter sammen med vennen Franz Marc. Kandinsky har selv fortalt om hvordan navnet opstod: Vi holdt begge af bl√•t, Marc til heste og jeg til ryttere. S√• navnet kom faktisk af sig selv. Gruppen, der stod i opposition til den anden betydelige ekspressionistiske gruppe Die Br√ľcke, arbejdede ikke med nogen bestemt dogme eller stil, men str√¶bte efter et nyt kunstnerisk udtryk, hvor farven og de √•ndelige v√¶rdier var i centrum. Gruppen var st√łrre og l√łsere sammensat end Die Br√ľcke. Gruppens √łvrige medlemmer bestod af August Macke, Alfred Kubin og Paul Klee, sidstn√¶vnte var dog kun l√łst tilknyttet gruppen.

Der Blaue Reiter arrangerede to store udstillinger i M√ľnchen i 1911 og 1912 med deltagelse af et stort antal internationale g√¶ster. Den f√łrste udstilling havde deltagelse af bl.a. David og Vladimir Burliuk, Rousseau, Sch√∂nberg og ikke mindst den unge franske kunstner Robert Delaunay, hvis farveteorier √łvede enorm indflydelse p√• gruppens medlemmer. Den anden udstilling koncentrerede sig udelukkende om grafik, tegninger og akvareller med deltagelse af 31 kunstnere, bl.a. Kirchner, Nolde, Pechstein, Heckel, Picasso, Braque, Arp, Malevich, Goncharova og Larionov. Udstillingerne blev sendt rundt til flere store byer i Tyskland.

I 1912 udgav Kandinsky det indflydelsesrige manifest √úber das Geistige in der Kunst, om det √•ndelige i kunsten, som n√¶rmest blev en bibel for unge kunstnere. I bogen beskriver Kandinsky sin farveteori med t√¶t reference til musikken. Kandinsky var ogs√• optaget af Rudolf Steiners antroposofi og for parapsykologiske sp√łrgsm√•l.

Samme √•r udgav han sammen med Franz Marc en almanak, som de kaldte Der Blaue Reiter, med essays af malere og komponister. Almanakken viste bl.a. kunstnernes interesse for mysticisme og indeholdt billeder af gruppens medlemmer sammensat med billeder af folkekunst, kunst fra Asien og Afrika, b√łrnetegninger og af kunstnere som C√©zanne, van Gogh og Rousseau.

F√łrste Verdenskrig 1914-18 bragte imidlertid Der Blaue Reiter i opl√łsning ved at sprede kunstnerne i forskellige retninger og ved at kr√¶ve nogle af dem som ofre; August Macke faldt i krigen i 1914 og Franz Marc i 1916.

Kandinsky vendte tilbage til Rusland, hvor han i krigsårene og under revolutionen næsten ingenting malede. Han engagerede sig i undervisning og administration for den russiske stat.

Weimar, Dessau, Berlin
I 1921 vendte Kandinsky tilbage til Tyskland med ophold i Berlin det f√łrste √•r.
Han bosatte sig derefter i Weimar, hvor han blev tilknyttet Bauhaus-skolen som l√¶rer sammen med bl.a. Paul Klee. Kandinsky afholdte vigtige teoretiske kurser om farver og form. I 1925 flyttes Bauhaus til Dessau og skolen uds√¶ttes for de f√łrste politiske angreb fra Nationalsocialisterne. Endelig flyttes Bauhaus til Berlin i 1933, hvor Nazisterne afskediger Kandinsky som l√¶rer p√• skolen.

Kandinsky kom i 1920’erne stilmæssigt under påvirkning af konstruktivismen, billederne blev mere geometriske og mindre spontane og lyriske.

I 1924 indledte han udstillingssamarbejde med gruppen Die Blaue Vier, der var en forts√¶ttelse af Der Blaue Reiter. Gruppen √łvrige medlemmer bestod af Klee, Jawlensky og Feininger, alle med tilknytning til Der Blaue Reiter. Gruppen eksisterede i ti √•r og udstillede is√¶r i Tyskland og USA.

Blandt Kandinskys mange elever p√• Bauhaus h√łrer den danske kunstner Vilhelm Bjerke-Petersen i √•rene 1930-31. Bjerke-Petersen bragte de nye ideer med hjem til Danmark til stor inspiration for hans to kammerater i Linien Richard Mortensen og Ejler Bille. I 1934 arrangerede Linien en stor international udstilling i K√łbenhavn med deltagelse af bl.a. Kandinsky, Klee, Mondrian, Mir√≥, Arp og Max Ernst. Kandinsky var repr√¶senteret med 20 malerier.

Paris
I 1933 flytter Kandinsky til Frankrig, hvor han fortsatte sit arbejde i Paris. Han fik kontakt til Abstraction-Création og blev tilknyttet det anerkendte Galerie Jeanne Bucher. Kandinsky blev venner med kunstnerne Hans Arp, Joan Miró og Alberto Magnelli, men blev også mere isoleret.
I 1937 var flere af hans beslaglagte og konfiskerede v√¶rker med p√• Nazisternes udstilling Entartete Kunst i M√ľnchen. Kandinsky d√łde i 1944 i Neuilly-sur-Seine, 78 √•r gammel.


Komposition VIII, 1923
Olie på lærred, 140 x 201 cm
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Solomon R. Guggenheim Founding
Collection, by gift
© ADAGP, Paris 2009


Udstillingen er arrangeret i et samarbejde mellem tre museer, Centre Pompidou, St√§dtische Galerie im Lenbachhaus, M√ľnchen og Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Tre museer, der alle huser imponerende samlinger af Kandinskys vigtigste v√¶rker.
Udstillingen, der startede i St√§dtische Galerie im Lenbachhaus i M√ľnchen den 25. oktober 2008 afsluttes p√• Solomon R. Guggenheim Museum i New York, hvor den vises i perioden 18. september til 31. januar 2010.

Biografi

1866
F√łdt i Moskva, for√¶ldrene tilh√łrte Moskvas h√łjere borgerskab.

1871
Forældrene blev skilt og Wassily flyttede med faderen til Odessa. Hans ugifte og kultiverede tante Elizaveta læste russiske og tyske eventyr for ham og opmuntrede hans tegne- og malerinteresse.

1886 ¬Ė 1892
Studerede jura og √łkonomi p√• universitetet i Moskva.

1892
Blev gift med hans kusine Anya Shemyakina; de blev skilt i 1911.

1896
Flyttede med Anya til M√ľnchen.

1897
Blev optaget p√• Anton Azb√©s malerskole, Azb-23, hvor han studerede i to √•r sammen med bl.a. Aleksej von Jawlensky og Marianne Verefkina. Derefter p√• Kunstakademiet i M√ľnchen hos Franz von Stuck.

1902 ¬Ė 1907
Rejser rundt i Europa sammen med Gabriele M√ľnter, hans elev og k√¶reste.

1906
Et års ophold i Frankrig, arbejdede i Paris og Sèvres. I Sèvres malede han La Vie mélangée, 1907.

1908
Opholdte sig i Schwabing, kunstnerkvarteret i M√ľnchen, og bosatte sig i landsbyen Murnau syd for M√ľnchen.
Udviklede de ambiti√łse serier Fornemmelser, Improvisationer og Kompositioner.

1911
Inspireret af en Arnold Schönberg-koncert malede han visuelt atonale disharmonier i mesterværket Impression III (konzert).
Samme år tog Kandinsky sammen med Franz Marc initiativet til oprettelsen af kunstnergruppen Der Blaue Reiter.

1912
Udgav sit opsigtsvækkende manifest Über das Geistige in der Kunst, som han dedikerede til sin kultiverede tante Elizaveta.
Samme år udgav han sammen med Franz Marc en almanak med essays af forskellige skribenter, som de kaldte Der Blaue Reiter.

1914
Krigen 1914-18 bragte Der Blaue Reiter i opl√łsning ved at sprede kunstnerne i forskellige retninger og ved at kr√¶ve nogle af dem som ofre
Kandinsky vendte tilbage til Rusland. I krigsårene og under revolutionen malede han næsten ingenting.
Han engagerede sig i undervisning og administration. Han etablerede et system for provinsmuseer i Rusland og blev leder af afdelingen for Monumental Kunst.

1917
I februar blev han gift med Nina von Andreevsky i Moskva.

1919
Han begyndte igen at male.

1921
Vendte tilbage til Tyskland med ophold i Berlin.

1922
Bosatte sig i Weimar og blev tilknyttet Bauhaus som lærer sammen med bl.a. Paul Klee og Josef Albers.

1924
Stiftede gruppen Die Blaue Vier sammen med Klee, Jawlensky og Feininger, som alle var tilknyttet Der Blaue Reiter.

1925
Bauhaus flyttes til Dessau og skolen uds√¶ttes for de f√łrste politiske angreb fra Nationalsocialisterne.

1926
Får udgivet Punkt und Linie zu Fläche, en lang afhandling, som startede i 1914.

1927
Begyndte samarbejde med det Parisiske kunstmagasin Cahiers d’Art.

1928
Vassily og Nina Kandinsky fik tysk statsborgerskab.

1929
F√łrste udstilling i Paris, hos Galerie Zak.

1933
Nazisterne afskediger Kandinsky som lærer på Bauhaus.
Wassily og Nina Kandinsky flytter til Neuilly-sur-Seine i Frankrig.
Blev venner med Hans Arp, Joan Miró og Alberto Magnelli.

1936
Udstilling hos Galerie Jeanne Bucher i Paris.

1939
Vassily og Nina Kandinsky opnår fransk statsborgerskab.

1944
Udstilling hos Galerie Jeanne Bucher i Paris.
Kandinsky d√łde i Neuilly-sur-Seine, 78 gammel.