Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Helmut Newton - ARKEN

Helmut Newton - Sex & Landscapes og Yellow Press
13. september 2003 - 18. januar 2004
Udstillingen er åben tirsdag-søndag 10-17, onsdag tillige 10-21.

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Skovvej 100
2635 Ishøj
http://www.arken.dk/



Celia, Miami 1991
Celia, Miami 1991


ARKENs efterårs-udstilling er en sjælden mulighed for at se den verdensberømte fotograf Helmut Newton med hans eget blik. Udstillingen består af omkring 90 billeder, udvalgt af Newton selv. Billederne har ikke tidligere været vist i Danmark

Han har for længst opnået både anerkendelse og status i kunstverdenen. Alligevel vil han ikke kaldes kunstner. Helmut Newton, der i 1960erne og '70erne revolutionerede modefotografiet og siden har inspireret en hel generation af yngre fotografer med sine grænsebrydende fotografier, betragter sig selv som fotograf. Kort og godt.

Ikke desto mindre vidner ARKENs efterårsudstilling om stor kunsthistorisk nysgerrighed hos Newton. Udstillingen blander klassiske Newton-billeder med fotografier, der viser helt nye sider af den kendte fotograf. Der er både bestillingsarbejder og fotografier, hvor han forfølger sine egne interesser og impulser. Tilsammen viser de, hvordan Newton trækker på vidt forskellige inspirationskilder, fra pornografi til klassisk landskabsmaleri. Og hvordan den nu 83-årige fotograf stadig er optaget af at bryde grænser.

Én udstilling - to serier
ARKENs Newton-udstilling præsenterer to Newton-serier, Sex and Landscapes og Yellow Press. De to serier stiller skarpt på Newtons virke. Fra nøgenfotos og landskabsbilleder i Sex and Landscapes til mediebevidste og paparazzi-inspirerede pressefotografier i Yellow Press. Resultatet er et stærkt iscenesat udtryk, som er typisk Newton. Kontraster og virkemidler er markante: De rolige landskabsbilleder står over for pågående nøgenbilleder, sort/hvide sølvgelatine tryk står i kontrast til intense farver i c-print fotografier, og den tekniske finesse får modspil af sensations-fotografier af bl.a. en berømt Monaco-families retssag.

Sweden, 2000
Sweden, 2000


Sex & Landscapes
Sex & Landscapes er Helmut Newtons markante og stærkt personlige fortolkning af samfundet i dag. Serien er et udvalg af Helmut Newtons fotografier fra de sidste 15 år med en overvægt af ganske nye værker.

Sex & Landscapes udfordrer og blander en række klassiske kunsthistoriske billedgenrer; stilleben, portræt, nøgenstudie og landskabsbillede. De enkelte billeder leger med vores forventninger til genren. De sammentænker de kunsthistoriske kategorier og ophæver den enkelte genres særegenhed.

Flere billeder indeholder tydelige elementer af voyeurisme og en erotisk fascination af den smukke langlemmede kvindekrop. Andre fotografier er tilsyneladende uskyldige gengivelser af områder omkring Berlin eller imponerende byprospekter. På typisk Newton-vis svinger værkerne i Sex & Landscapes mellem ironi og alvor. Han blander det poetiske og næsten sentimentale med det beregnende og kyniske.

Newton står i opposition til et virkelighedsnært fotografi og hylder i stedet begæret, drømmen og fantasiens forestillinger.
Helmut Newton har haft stor betydning inden for sit oprindelig felt; modefotografiet, som han i den grad revolutionerede ved at fotografere i det fri frem i studiet. Det er dog ikke kun inden for modefotografi, at hans erotiske iscenesættelser og deres innovative afsøgning af genrens karakteristika har haft stor betydning. Også i en bredere kunstfotografisk sammenhæng har de været indflydelsesrige.

Sex & Landscapes består af såvel bestillingsarbejder som af Newtons private værker. ARKEN udstiller lige under 50 af seriens ca. 60 store fototableauer. Fotografierne måler typisk 110 x 160 cm. Newton arbejder med et fleksibelt udvalg af billeder, hvorfor udstillingen varierer i størrelse og indhold mellem de enkelte udstillingssteder. Serien har tidligere været vist på Rupertinum i Salzburg og Ludwig Museum i Budapest. Helmut Newton og hustruen June Newton, alias fotografen Alice Springs, har i samarbejde udvalgt værkerne til udstillingen.

The Redhead, Sheman Oaks California
The Redhead, Sheman Oaks California


Yellow Press
Yellow Press er den overordnede betegnelse for Helmut Newtons seneste sammensætning af sine fotografier. Her bevæger Newton sig endnu dybere ned i sin udforskning af de dunkle sider af den menneskelige psyke. Fotografierne viser en fuldstændig kompromisløs Helmut Newton. De viser i hvilken retning hans fotografi har udviklet sig efter Sex and Landscapes. Newtons fascination af erotikkens skyggesider: vold og død kommer her til fuld udfoldelse.

Titlen Yellow Press refererer til sensationspressen, dvs. de blade eller aviser, hvis historier fokuserer på det skandaløse, det slibrige og uhyggelige for at tiltrække sig læsere. Newton er her dykket ned i en genre, som livet igennem har fascineret ham og hvorfra han i høj grad har hentet inspiration til sine fotografier. I årevis har han klippet billeder ud fra især mere specialiserede blade, særligt de italienske sensationsblade, der bringer billeder taget af pararazzi-fotografer.

Yellow Press består af flere forskellige serier eller forløb af fotografier, der fortæller hver deres historie. Fælles for dem alle er, at de kredser om forbrydelser, mord og andre kriminelle handlinger. De skildrer ofrene og bødlerne, gerningsstederne og retssagerne. Nogle af historierne er fiktive, andre skildrer virkelige hændelser. Newton blander reportagefotografi med fiktive begivenheder og det kan være vanskeligt at skelne det ene fra det andet. En af serierne: Kvinden på Niveau 4e (2002) er fx en ren iscenesættelse af Newtons egne fantasier. Han forestiller sig, at der bor en kvinde i kælderen i hans egen beboelsesejendom. I Newtons fantasi - op på billederne - udlever kvinden en række voldsomme erotiske lege i sit sparsomt møblerede værelse.

Safra-retsagen (2002), derimod, består af en række dokumentariske fotografier. De er taget under retsagen mod Ted Maher, en amerikansk sygeplejer, der i efteråret 2002 stod på anklagebænken i Monaco for at have myrdet sin arbejdsgiver, den stenrige billionær Edmond Safra og hans kvindelige sygeplejerske. Newton blev bedt om at dække Safra-sagen for "Paris Match", et af de største franske sladderblade, fordi han havde fortalt chefredaktøren om sin dybe fascination af paparazzi-fotografernes billeder af de rige og berømte.

Yellow Press gør det fuldstændig tydeligt, hvordan Newton altid har blandet finkultur og undergrundskultur, det glamourøse med det rå og det brutale. I Yellow Press bevæger han sig ind i et territorium, der ellers er forbeholdt de fotografer, der lever af at udlevere andre folks privatliv og ulykke. Dermed giver han os et blik ind i menneskets komplekse - og ikke altid lige kønne - natur.