Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Holstebro Kunstmuseum
Jonathan Meese, Tal R, Daniel Richter - The Men Who Fell from Earth
16. sep. 2017 - 7. jan. 2018

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Michael Kvium - CIRKUS EUROPA
2. sep. 2017 - 14. jan. 2018

Louisiana Museum of Modern Art
Marina Abramovic - The Cleaner
17. jun. 2017 - 22. okt. 2017

Horsens Kunstmuseum
Tan Ping & Bjørn Nørgaard - Dialogudstilling
9. sep. 2017 - 21. jan. 2018

Faurschou Foundation
Gruppeudstilling - RECENT ACQUISITIONS
18. aug. 2017 - 26. jan. 2018

Brandts
Erik A Frandsen - HAITI
25. aug. 2017 - 30. dec. 2017

Copenhagen Contemporary
Bill Viola - Inverted Birth
29. aug. 2017 - 26. nov. 2017

Gl Holtegaard
Gruppeudstilling - Kolonihistorier - magt og afmagt.
25. aug. 2017 - 30. dec. 2017

Nivaagaards Malerisamling
Immanuel Ibsen - STILLE URO
10. sep. 2017 - 7. jan. 2018

Nikolaj Kunsthal
Eske Kath og musikeren Oh Land - SKIBET
23. aug. 2017 - 7. jan. 2018

Centre Pompidou
David Hockney - Une Retrospective
21. jun. 2017 - 23. okt. 2017

Museo Thyssen-Bornemisza
Sonia Delaunay - Arte, diseno y moda
4. jul. 2017 - 15. okt. 2017

Museum Frieder Burda
Rodney Graham - Lightboxes
8. jul. 2017 - 26. nov. 2017

Musée d´Orsay
Paul Cézanne - Portraits by Cézanne
13. jun. 2017 - 24. sep. 2017

MAMbo Museo d´Arte Moderna di Bologna & Museo per la Memoria di Ustica
Christian Boltanski - Anime. Di luogo in luogo
26. jun. 2017 - 12. nov. 2017

Guggenheim Bilbao
Bill Viola - A Retrospective
30. jun. 2017 - 9. nov. 2017

Museum Boijmans van Breuningen
Richard Serra - Drawings 2015-2017
24. jun. 2017 - 24. sep. 2017

Serpentine Gallery
designed by Francis Kéré - Serpentine Pavilion 2017
23. jun. 2017 - 8. okt. 2017

Zentrum Paul Klee
Gruppeudstilling - 10 Americans. After Paul Klee
15. sep. 2017 - 7. jan. 2018

Royal Academy of Arts
Henri Matisse - Matisse in the Studio
5. aug. 2017 - 12. nov. 2017

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Rineke Dijkstra - Den enkelte og de mange
Louisiana
21. september - 30. december 2017

Rineke Dijkstra er kendt fra værker i Louisianas samling - fotografier og et videoværk - men udstillingen er det første overblik over hendes kunst i en skandinavisk sammenhæng. Hendes position som en af kunstverdenens største fotografer indrammes ydermere af det forhold, at hun til oktober modtager den fornemme Hasselblad Award i Göteborg. I den anledning viser Hasselblad Centret en udstilling.

Den hollandske kunstner Rineke Dijkstra (f. 1959) slog for alvor igennem internationalt for 20 år siden med fotoserien Strandportrætter. De portrætteredes udtryk er stærke og indtrængende, og de bliver hængende længe i beskuerens bevidsthed. Dijkstra fotograferer mennesker i deres naturlige omgivelser, men samtidig isolerer billedets komposition dem fra deres omgivelser. Ved at koncentrere sig om den portrætteredes position, blik og gestik, resulterer Dijkstras observationer i billeder, som både indeholder det poserende og det ligefremme. Også små detaljer, som normalt dårligt nok vil blive bemærket, bliver vigtige i fortolkningen af fotografiet, og får de portrætterede til at se ud som om de er løftet ud af virkeligheden. Dijkstra er altid på udkig efter det specifikke og individuelle hos hver enkelt; den måde den enkelte adskiller sig fra andre. Samtidig er hun også i stand til at give hver enkelt, som poserer for hende, en næsten universel betydning ? som gengiver noget i hver af os.

Poul Erik Tøjner skriver i sit essay i kataloget:
Der findes en stor og rig tradition i kunstens historie for at se på andre - en arv, som Dijkstra bekender sig til. Kunstnerens værker tilbyder os på samme tid et blik langt ind i de enkelte mennesker, de portrætterer, og - når billederne hænger ved siden af hinanden eller sammenstilles - en mulighed for social identifikation. Hendes værker aktiverer vores egne erfaringer fra at se på folk og blive set på. De baserer sig på to grundlæggende sandheder: at vi ikke er alene i verden, og at vi som mennesker på samme tid er ret ens og alligevel uendeligt forskellige. Deraf udstillingens undertitel - "Den enkelte og de mange".

Tilhørsforholdet og følelsen af forskel er det eksistentielle vilkår for Rineke Dijkstras kunst. Som i den virkelige verden støder vi på hinanden i hendes billeder. Med alt, hvad dette indebærer. I begge verdener kræver det opmærksomhed, hvis det ikke skal ende galt eller løbe helt ud i sandet. Opmærksomhed er en praktisk evne, men også en forudsætning for empati og forståelse mellem mennesker. Vi deler den kollektive skæbne at være individer.

Udstillingen er organiseret af Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, i samarbejde med De Pont museum, Tilburg

Louisiana Museum of Modern Art



Jonathan Meese, Daniel Richter & Tal R i stor fællesudstilling
The Men Who Fell from Earth
Holstebro Kunstmuseum
16. september 2017 - 7. januar 2018

Det er tre af samtidsmaleriets internationale sværvægtere, der har sat hinanden stævne, når danske Tal R og hans to tyske kolleger og venner Jonathan Meese og Daniel Richter udstiller sammen på Holstebro Kunstmuseum under overskriften "The Men Who Fell from Earth".

Med en nærmest hæmningsløs energi har de tre kunstnere igennem de seneste tiår markeret sig som betydelige fornyere af den maleriske tradition. Inspirationen hentes ofte på kanten af det alment accepterede og forløses i et fabulerende billedsprog, der demonstrer stor koloristisk og ekspressiv styrke. Selvom der indimellem er megen humor på spil, er det alvorsfulde og presserende emner, der tages under behandling hos Jonathan Meese, Daniel Richter og Tal R.

Udstillingens titel er således en omskrivning af den amerikanske science fiction-forfatter Walter Tevis´ The Man Who Fell to Earth (Manden som kom ned på jorden). Romanen blev i 1976 bragt til lærredet af Nicolas Roeg i den nyklassiske kultfilm af samme navn. Her spiller multikunstneren David Bowie hovedrollen som rumvæsenet Thomas Jerome Newton, der ankommer til Jorden for at skaffe vand til sin tørkeramte planet. Projektet mislykkes, og Newton går til grunde i alskens misbrug. Filmen skildrer derved korrumperingen af såvel den ikke-jordiske som den menneskelige natur med hang til lyster og laster i et samfund, der har alt at tilbyde. Men først og fremmest er den sært foruroligende og højaktuelle fortælling et sindbillede på klimakrise, forretningsmæssig grådighed og magtfuldkommen bekæmpelse af det fremmedartede.

Til udstillingen på Holstebro Kunstmuseum har Meese, Richter og Tal R skabt en kortfilm (instrueret af Emma Leth) med en surrealistisk billedside, hvor de sammen optræder og reciterer fra omtalte forlæg. Derudover består udstillingen af en række nye, individuelle malerier, der tydeliggør det nuværende kunstneriske ståsted. Endelig har de tre kunstnere i fællesskab opbygget et selvstændigt museum i museet bestående af talrige personlige genstande og kuriositeter fra nær og fjern.

Aldrig før har Jonathan Meese, Daniel Richter og Tal R samarbejdet om et fælles udstillingsprojekt. I udstillingen kommer deres kunstneriske slægtskaber for alvor for øje, og deres kollektive indsats har tilsvarende forløst noget hidtil uset. Med andre ord er udstillingen på Holstebro Kunstmuseum en totaliscenesættelse af yderst sjælden karakter, skabt i kunstnerkollegialitetens og venskabsbåndets stærke ånd.

"The Men Who Fell from Earth" vises i 2019 på EMMA - Espoo Museum of Modern Art i Finland.

Holstebro Kunstmuseum



Arne Haugen Sørensen har fået eget museum
Arne Haugen Sørensen Museet i Videbæk i Ringkøbing-Skjern Kommune åbnede den 9. september.

Museet rummer 74 værker, som Arne Haugen Sørensen har skabt gennem de seneste 20 år.

Museumsbygningen er tegnet af Henning Larsens tegnestue, og er lykkedes med støtte fra Realdania, Ringkøbing-Skjern Kommune, Skak Fonden og Færchfonden.

Arne Haugen Sørensen museet i Videbæk



ARoS Triennial nåede alle mål
Udstillingsperioden for ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times lakker mod enden. Udendørsdelen The Present og The Future lukkede den 30. juli, og indendørsdelen The Past, der breder sig over to gallerier på museet, lukker henholdsvis den 10. september og den 22. oktober.

- Vi har haft tre klare målsætninger med triennalen. Vi ville øge den internationale opmærksomhed på ARoS og vores måde at tænke på, triennalen skulle have høj kunstnerisk kvalitet, og udstillingen skulle samlet set have et højt besøgstal. Alt dette har vi opnået, siger Erlend G. Høyersten.

I alt har godt 863.500 indtil videre besøgt ARoS Triennial. Heraf er knap 300.000 indløste billetter til The Past på museet.

Mere om ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times



CC præsenterer videoværk af Bill Viola
29. august - 26. november 2017
Copenhagen Contemporary (CC) præsenterer den amerikanske kunstner Bill Violas monumentale videoværk Inverted Birth (2014). Inverted Birth er en monumental video- og lydinstallation, som viser fem voldsomme transformationer: en mand overhældt med sort, rød, hvid og transparent væske. Væskerne repræsenterer universelle elementer af menneskets liv: jord, blod, mælk, vand og luft; vores egen livscyklus fra fødsel til død.

Copenhagen Contemporary



ARKEN viser Michael Kviums CIRKUS EUROPA
2. september 2017 - 14. januar 2018

ARKEN åbner en stor udstilling med helt nye værker af billedkunstneren Michael Kvium. I en gigantisk totalinstallation folder Kvium vores samtids begivenheder ud på et bagtæppe af cirkusstriber og inviterer indenfor i CIRKUS EUROPA.

Michael Kvium har gennem årtier behandlet livets absurditeter og eksistensens meningsløshed i sine karikerede menneskeskildringer. Den 2. september åbner ARKEN dørene til Michael Kviums CIRKUS EUROPA. En udstilling, hvor publikum ledes på en sanselig vandring i det kviumske univers gennem nye malerier, film, installationer og skulpturer. Omdrejningspunktet er intet mindre end verdens tilstand.

Europa i rampelyset
CIRKUS EUROPA er en tankevækkende udstilling om os selv og Europas kurs. I udstillingen opruller Kvium begivenheder, der tegner vores samtid og sammenfletter spørgsmål om turisme, underholdning, nyheder, flygtningestrømme, krig og klima. Med bidende ironi og rå humor bliver den politiske scene og hverdagslivet fremstillet som ét stort cirkusnummer.

ARKEN



Brandts viser Erik A. Frandsen
Haiti
25. august - 30. december 2017

I udstillingen Haiti stiller Erik A. Frandsen sine dybt personlige dagbogsnotater fra en rejse til Haiti til rådighed for os. Dagbogen indfanger steder, indtryk og samtaler i fragmenter og er fuld af sanselighed og nærvær. Den skildrer ikke et konkret sted, men mere den følelse og forførelse, der opstår i mødet med det eksotiske. Det er Frandsens møde med stedet og sig selv.

Til udstillingen på Brandts skaber han et poetisk rum, hvor dagbogens sider gengives som 28 kæmpe lyspaneler bøjet i neon i dialog med sarte kridttegninger malet på turen og en skulptur skabt på baggrund af tegningerne. Dagbogens personlige og intime sfære gøres offentligt tilgængelig, stoflig og lysende. Den forvandles til et farverigt rum, der inviterer os alle med på en eksistentiel rejse.

Brandts



CPH ART WEEK ´17 - SOUND & VISION
24. august - 3. september 2017

Cph Art Week byder på performancekoncert, masterclass, aftenbådtur, karaoke, cykelture og meget mere - alt sammen under årets gennemgående tema SOUND & VISION. 78 af byens forskelligartede udstillingssteder står klar til at fejre og fremvise samtidskunstens mangfoldighed og skyde efterårets kunstsæson i gang med manér.

Se hele deltagerlisten her



Ordrupgaard forlænger sommerudstilling
Ordrupgaard har tidligere oplyst, at museet lukker fra september 2017 og to år frem på grund af det omfattende byggeri, Himmelhaven, som fra 2019 skal huse museets samling af fransk kunst. Omstændigheder omkring udbud af udbygningsopgaven betyder dog, at museet nu har fået mulighed for at holde åbent helt frem til december, og den aktuelle udstilling, Masterpieces. Fra Degas til Hammershøi, forlænges derfor til den 17. december.

Ordrupgaard



SKIBET
SKIBET er navnet på Nikolaj Kunsthals nye store satsning for både børn og voksne. Udstillingen åbner d. 23. august 2017 og er skabt af billedkunstner Eske Kath og musiker Nanna Fabricius Øland - også kendt som Oh Land.

En udstilling for alle sanser
Det første, der møder én, når man træder ind i kunsthallen, er indtrykket af et kæmpe containerskib i kirkebygningens hovedskib. Containere er stablet op i tre etager, og der er rig mulighed for at gå på opdagelse i skibets indre og udforske havet omkring, hvor halvt sunkne containere og bølger skaber en sanselig verden af lyd, tåge og lys.

Udstillingen fylder hele kunsthallens store hovedskib, ligesom også orglet er inddraget med en interaktiv lydkomposition. Kunstnerne har bl.a. taget udgangspunkt i Nikolaj Kunsthals bygning, der er opkaldt efter de søfarendes helgen, Skt. Nikolaj.

Udstillingen lægger sig i forlængelse af Nikolaj Kunsthals mangeårige tradition for at skabe en særlig type udstilling, der henvender sig til alle aldersgrupper.

Læs mere



Dansk guldalder x 2. Ordrupgaard besøger Nivaagaard
Fra december 2017 lukker Ordrupgaard i to år på grund af nybyggeri, og det vil således ikke være muligt at besøge museets store samling af dansk guldalderkunst. Til gengæld bliver der ikke tid til at savne Købke, Eckersberg, Lundbye og Skovgaard - malerierne tager nemlig på visit hos det nordsjællandske museum Nivaagaard, hvor de kan opleves i udstillingen Dansk guldalder x 2. Ordrupgaard besøger Nivaagaard fra den 10. september.

Der er mange lighedspunkter imellem Ordrupgaard og Nivaagaard. Vilhelm Hansen opførte Ordrupgaard i 1918 - ti år efter, at Johannes Hage havde doneret Nivaagaards Malerisamling. Begge gårde er skabt af passionerede kunstsamlere, som ønskede at dele kunsten med offentligheden. Det er derfor helt i de to stifteres ånd når de fornemme samlinger mødes.

Nivaagaard



Kolonihistorier - magt og afmagt
Gl. Holtegaard
25. august - 30. december 2017

Hvordan blev Danmarks rolle som kolonimagt skildret i kunsten af datidens kunstnere, og hvordan bearbejdes den i samtidskunsten i dag? Den kommende udstilling på Gl. Holtegaard sammenstiller ældre og samtidig kunst og aktualiserer og perspektiverer de temaer, som er fulgt i kølvandet på vores fælles kolonihistorie.

I 2017 markeres 100-året for Danmarks salg af kolonien Dansk Vestindien til USA. Debatten har bølget om, hvordan man beskriver og repræsenterer denne bittersøde del af Danmarkshistorien. Udstillingen Kolonihistorier - magt og afmagt undersøger vores fælles kolonihistorie og udfolder både den magt og afmagt, som dette dunkle kapitel i nationens historie er gjort af.

Gl. Holtegaards udstilling præsenterer ældre værker og kulturhistorisk materiale samt samtidskunst fra ind- og udland. Det nostalgiske og idylliserende blik på de eksotiske, fjerne kolonier er et historisk afsæt for samtidskunstens mere dramatiske og kritiske fortællinger. Samspillet mellem ældre og samtidig kunst sætter fokus på emner som slaveri, etnicitet og den kollektive nationale fortælling.

Kunstnere:
La Vaughn Belle (f. 1974, VI), C.W. Eckersberg (1783-1853, DK), Jeannette Ehlers (f. 1973, DK), Jens Juel (1745-1802, DK), Patricia Kaersenhout (f. 1966, NL), Joachim Koester (f. 1962, DK), John Kørner (f. 1967, DK), Hugo Larsen (1875-1950, DK), Fritz Melbye (1826-1869, DK), Wangechi Mutu (f. 1972, KE), Yinka Shonibare MBE (f. 1962, UK/NG), Frederik Visby (1839-1929, DK) m.fl.

Gl. Holtegaard



At krydse grænser - Spot på Europæisk kunst 1300-1800
12. august - 26. november
Statens Museum for Kunst

Kunstnere har altid været eventyrere. De har rejst ud i verden og krydset store afstande for at få nye idéer og inspirere andre.

I en ny udstilling udforsker museet, hvordan euroæpæiske kunstnere i årene 1300-1800 rejste på tværs af landegrænser - først af nød, senere af lyst. Bliv klogere på, hvad der fangede de nordeuropæiske kunstneres nysgerrighed sydpå og mød en af de få kunstnere, der drog mod nord.

Oplev et udvalg af SMKs absolutte mesterværker af europæisk kunst fra årene 1300-1800. Tag med på en rejse, hvor vi stiller skarpt på, hvordan kunstnere til alle tider har krydset store afstande i jagten på inspiration og nye idéer.

Kunstnere har til alle tider været eventyrlystne og er rejst ud i verden for at få nye ideer og inspirere andre. Udstillingen udforsker, hvordan kunstnere i årene 1300-1800 krydsede store afstande - først af nød, senere af lyst.

På tværs af landegrænser
Middelalderens korstog gjorde, at græske kunstnere blev tvunget til at forlade deres hjem og søge mod vest for at få arbejde. Det blev begyndelsen på kulturel udveksling, venskaber og kunstnerfællesskaber på tværs af landegrænser. Senere krydsede også eventyrlysne spanske, flamske og hollandske kunstnere landegrænser. Og hvorend de kom frem, fik de ny viden, inspiration og idéer, samtidig med, at de påvirkede kunstnere i de lande, de besøgte.

500 års kunst
I udstillingen kan du opleve 500 års vesteuropæisk kunst. Bliv klogere på hvad der fangede nordeuropæiske kunstneres nysgerrighed under sydens sol og mød en af de få kunstnere, der drog mod nord: den flamske trompe L´oeil maler Corbelius Norbertus Gijsbrechts. En kunstner, der med sine realistiske malerier skabte overbevisende øjenbedrag.

At krydse grænser - Spot på Europæisk kunst 1300-1800



Millionregn til forskning i 1800-tallets superstjerne Bertel Thorvaldsen
Thorvaldsens Museums digitale forsknings- og formidlingsprojekt "Bertel Thorvaldsen - kilder og kontekst" har modtaget særdeles generøs støtte fra i alt seks fonde, samlet 8,7 mio. kr. Dermed får museets særlige forskningsenhed en betragtelig forlænget levetid på ca. 4 år. Projektet, der beskæftiger fire kunsthistorikere og ledes af Ernst Jonas Bencard, er kendt i den danske museumsverden, men har også internationalt fået en høj stjerne for udviklingen af et brugervenligt digitalt arkivformat og forskning på højt plan i de gamle kilder. Det rige historiske materiale om den nyklassicistiske billedhugger omfatter p.t. over 9.700 dokumenter - fra bestillingskontrakter og professionelle korrespondancer til omtaler i datidens aviser, hyldestdigte og personlige breve til og fra Thorvaldsens kolleger, familie og kærester.

De mere end 9.700 dokumenter, der forskes i på Thorvaldsens Museum, ligger alle offentligt tilgængelige på projektets site arkivet.thorvaldsensmuseum.dk. Dermed har museet gjort sit arvesølv til allemandseje - modsat det, der typisk har været museernes strategi. "Når alle kilderne er tilgængelige, og det samlede forsknings- og formidlingsprojekt kan følges på nettet af alle, er det en vigtig pointe", siger museets nytiltrådte direktør Annette Johansen: "Og den hænger rigtig godt sammen med museets historie. Thorvaldsens Museum var nemlig Danmarks første offentlige museumsbygning, skænket til folket af kunstneren selv ud fra et demokratisk ideal. Demokratiet blev jo virkeliggjort året efter museets åbning med Grundloven af 1849. Det er store sager, og af samme årsag er museet fredet - statuerne står stort set, som de stod, da museet åbnede i 1848, og den fysiske formidling er holdt på et diskret minimum. Men også derfor er det så essentielt, at museets kæmpestore kildemateriale er en åben ressource. Og offentlighedstanken har altså altid været helt central på Thorvaldsens Museum."

Arkivet. Thorvaldsens Museum



Ordrupgaard har erhvervet Hammershøi-maleri
Hammershøis maleri "Hvide døre" er nu vendt tilbage til Danmark

Vilhelm Hammershøi er kendt og elsket for sine stemningsmættede interiørmalerier og anses for at være en af Danmarks største kunstnere. Hammershøi malede i 1899 maleriet Hvide Døre, som siden dets oprindelse har været en del af en privat kunstsamling i USA. Værket var for første gang under hammeren den 6. juni 2017, og takket være generøse donationer fra tre store fonde er det lykkedes Ordrupgaard at erhverve værket og dermed bringe det tilbage til Danmark.

Med et hammerslag på 1.2 millioner pund vendte et vigtigt Hammershøi-maleri i går tilbage til Danmark. Maleriet var en del af Sothebys auktion af europæiske malerier fra 1800-tallet, der fandt sted den 6. juni 2017 i London. Takket være generøse donationer fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden og Ny Carlsbergfondet lykkedes det Ordrupgaard at erhverve maleriet, som for fremtiden vil være en del af museets betydningsfulde samling af dansk kunst.

Ordrupgaard og Hammershøi
Ordrupgaards grundlægger, forsikringsdirektør Wilhelm Hansen, var en af de første samlere af Hammershøis kunst og støttede ham tidligt. Museet har sidenhen fortsat Hansens engagement, og har i årenes løb varetaget kunstnerens interesser - både ved enkelte erhvervelser til samlingen og ikke mindst gennem en række udstillinger - senest publikumssuccesen Hjemme hos Hammershøi i 2016, som fokuserede på kunstnerens malerier fra lejligheden i Strandgade, hvor han boede med sin hustru fra 1898 til 1909.

Også internationalt har Ordrupgaard stået for hovedparten af de senere årtiers store Hammershøi-udstillinger, blandt andet på The Phillips Collection i Washington DC, Wildenstein i New York, Musée d´Orsay i Paris, Guggenheim Museum i New York og Centre de cultura contemporània de Barcelona.

Om Hvide døre
Værket Hvide Døre er blandt de første værker, Hammershøi skabte på adressen Strandgade 30. Det er malet i spisestuen, hvor kunstneren siden skabte talrige af sine malerier. Værket er et eksempel på den minimalistiske og afdæmpede stil, der skulle kendetegne Hammershøi som maler, ligesom de hvide døre bliver et tilbagevendende tema. Det var netop en væsentlig pointe i Ordrupgaards udstilling "Hjemme hos Hammershøi", at værkerne ofte rummer en drivkraft på vej mod den abstrakte modernisme, hvilket Hvide døre er et lysende eksempel på.

Et vigtigt Hammershøi-værk tilbage i Danmark
Det er første gang, at Hvide døre er på markedet siden det blev malet i 1899. Maleriet har nemlig været en del af den dansk-amerikanske møbelarkitekt Jens Risoms private samling i USA. Her er maleriet gået i arv gennem tre generationer af familien. På Ordrupgaards udstilling "Hjemme hos Hammershøi" i 2016 havde Hvide Døre været selvskrevet som en hovedrolleindehaver, og museet forsøgte at få det med, men uden held. Jens Risom havde kun én gang tidligere udlånt værket - til den første udstilling om Hammershøi i udlandet, "Hammershøi. Painter of Stillness and Light", arrangeret i 1983 af Ordrupgaard i samarbejde med The Phillips Collection i Washington DC og Wildenstein, New York.

Hvide døre vil kunne ses på Ordrupgaards kommende sommerudstilling "Masterpieces. Fra Degas til Hammershøi", som åbner den 14. juli 2017.

Ordrupgaard



Værdivogtere på Vestegnen
Den danske kunstner FOS har skabt 10 seks meter høje Værdivogtere, som står festlige og flagrende i vinden på kanten af Kunstens Ø og indbyder til en debat om værdier.

De oppustelige værker er skabt til Folkemødet på Bornholm som en påmindelse om den vigtige værdidebat, der er grundstenen i et demokratisk samfund. Hvert opstillingsberettiget parti blev inviteret af FOS til ikke bare at ytre sig på hans kunst, men også til at deltage i en debat om værdierne på Folkemødet. På de viftende arme af de vindomsuste "skydancers" står værdierne skrevet i versaler. Selv om Værdivogternes skrøbelige nylonkroppe har printede mursten på sig, har de ingen rygrad og skifter holdning som vinden blæser. De danser og dasker til hinanden som en desorienteret gruppe uden retning. Med humor og glimt i øjet tager FOS livtag med politikerne i en diskussion om værdierne i dansk politik.

Nu flankerer de farvestrålende Værdivogtere kunstmuseet ARKEN og FOS´ spørgsmål blæser stadig i vinden: Tager politikerne hånd om vores værdier, eller er det blot varm luft, når værdier som frihed, lighed og fællesskab går igen som de vigtigste?

ARKEN



Louisiana præsenterer Marina Abramovic
The Cleaner
17. juni - 22. oktober 2017

En af krops- og performancekunstens centrale skikkelser, Marina Abramovic (f. 1946 i Beograd), indtager Louisiana Museum of Modern Art fra lørdag den 17. juni med udstillingen "The Cleaner". Igennem halvtreds år har Abramovi? som kunstner reageret på den verden, hun er en del af, og har indskrevet sig i kunsthistorien med sine fysisk og mentalt krævende performances, der spænder fra 1970ernes voldsomme og risikable handlinger til mere tyste energiudvekslinger og møder med publikum.
Louisianas retrospektive udstilling vises i samtlige gallerier i museets Sydfløj. Den spænder med over 100 værker en bue fra tidlige konceptskitser, malerier og lydværker til præsentationer af kunstnerens performancepraksis frem til i dag.

Louisiana Museum of Modern Art



Ordrupgaards samling på Danmarksturné
Til september tages det første spadestik til Ordrupgaards nye underjordiske tilbygning Himmelhaven. Den omfattende byggeproces betyder, at museet lukker for besøgende i to år, men heldigvis skal Ordrupgaards fine samling af dansk kunst ikke samle støv. Samlingen, der tæller navne som L.A. Ring, Vilhelm Hammershøi, Fritz Syberg, Johannes Larsen m.fl., drager nemlig ud i landet, hvor den skal besøge en række prominente museer, blandt andet Ribe Kunstmuseum, Holstebro Kunstmuseum og Skovgaard Museet.

Skønt stilheden fra september vil sænke sig over de gamle stuer, hvor museumsstifter Wilhelm Hansen boede med sin hustru Henny, vil man stadig kunne opleve Hansens fine samling af dansk kunst - dog ikke i de vante rammer på Ordrupgaard. I 2018 drager museets danske samling på Danmarksturné, hvor endnu flere danskere vil få mulighed for at nyde malerierne på kunstmuseer over hele landet. Udstillingen, som markerer Ordrupgaards 100-års fødselsdag, har fået titlen Guld og grønne skove. Udvalgte værker fra Ordrupgaard - en titel, som henleder tankerne på de naturskønne omgivelser omkring museet, samt Wilhelm Hansens passion for dansk guldalderkunst.



World Refugee Day på Kunsthal Charlottenborg
Den 20. juni markeres Verdens flygtningedag på Kunsthal Charlottenborg med den officielle indvielse af Ai Weiweis installation på kunsthallens facade og et arrangement med taler af bl.a. tidligere formand for FNs generalforsamling Mogens Lykketoft, generalsekretær for Red Barnet Jonas Keiding Lindholm, talskvinde for UNHCR i Danmark Elisabeth Arnsdorf Haslund og den syriske flygtning Rafat Al-hamoud, der har grundlagt House of Humanity.

Fokus på humanitær krise
Med værket ønsker Ai Weiwei at sætte fokus på den humanitære krise, der fortsat rammer Europas kyster hver dag. I 2015 og 2016 ankom ifølge UNHCR 1.377.349 mennesker til Europa via havet. I løbet af samme periode er over 8000 mennesker døde eller forsvundet efter at have gennemført denne rejse. Det er denne humanitære krise, som Ai Weiwei med installationen på Kunsthal Charlottenborg ønsker at skabe opmærksomhed omkring.

Læs mere om Ai Weiweis installation på Kunsthal Charlottenborgs facade



Magt og afmagt
Statens Museum for Kunst
15. juni - 10. september 2017

Christian II er en af Danmarks mest fascinerende konger - og den første danske konge, der brugte billedkunsten til at promovere sig selv og fremme sine politiske mål. I udstillingen kan du udforske, hvordan han brugte kunst som redskab i sine politiske strategier.

Christian II (1481-1559) var kongen, der giftede sig ind i et af Europas mest magtfulde fyrstedynastier, lagde sig ud med adelen, mistede kronen og blev fordrevet fra landet. Samtidig skulle han navigere mellem den gamle katolske kirke og den nye lutherske tro. Og så var Christian II den første danske konge, der i stor stil brugte billeder i forsøget på at promovere sig selv og fremme sine politiske mål.

I udstillingen kan du dykke ned i og udforske, hvordan Christian II brugte billeder som strategisk magtmiddel - både mens han endnu var konge og senere i sin landflygtighed, hvor han forgæves kæmpede for at generobre de tabte riger.

Malerier og tryk af anerkendte kunstnere
Christian II brugte malerier og især grafiske tryk, kobberstik og træsnit til at få sit budskab ud. Og han benyttede sig af tidens mest berømte kunstnere til sin propaganda.

Med på udstillingen er malerier, tegninger, kobberstik og træsnit af bl.a. Albrecht Dürer, Jan Gossart, Michiel Sittow og Lucas Cranach den Ældre.

Læs mere