Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Bacon, Freud, and the London painters
14. okt. 2017 - 4. feb. 2018

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Michael Kvium - CIRKUS EUROPA
2. sep. 2017 - 14. jan. 2018

Statens Museum for Kunst
Gillian Wearing - Family Stories
13. okt. 2017 - 7. jan. 2018

Louisiana Museum of Modern Art
Rineke Dijkstra - Den enkelte og de mange
21. sep. 2017 - 30. dec. 2017

Øregaard Museum
Aleksandr Arkhipenko - A Modern Legacy
29. sep. 2017 - 21. jan. 2018

Museum Jorn, Silkeborg
Cindy Sherman - Retrospektiv
23. sep. 2017 - 10. dec. 2017

Centre Pompidou
André Derain - 1904-1914. LA DÉCENNIE RADICALE
4. okt. 2017 - 29. jan. 2018

Fondation Beyeler
Paul Klee - KLEE
1. okt. 2017 - 21. jan. 2018

Kunstmuseum Basel
Marc Chagall - DIE JAHRE DES DURCHBRUCHS 1911-1919
16. sep. 2017 - 21. jan. 2018

Kunsthistorisches Museum Wien
Peter Paul Rubens - The Power of Transformation
17. okt. 2017 - 21. jan. 2018

Moderna Museet
Öyvind Fahlström - Manipulate the World - Connecting Öyvind Fahlström
21. okt. 2017 - 21. jan. 2018

Tate Modern
Emilia & Ilya Kabakov - NOT EVERYONE WILL BE TAKEN INTO THE FUTURE
18. okt. 2017 - 28. jan. 2018

Royal Academy of Arts
Jasper Johns - Something Resembling Truth
23. sep. 2017 - 10. dec. 2017

Grand Palais
Paul Gauguin - L´alchimiste
11. okt. 2017 - 22. jan. 2018

Legion of Honor
Gustav Klimt, Auguste Rodin - An Artistic Encounter
14. okt. 2017 - 28. jan. 2018

SFMOMA | San Francisco Museum of Modern Art
Robert Rauschenberg - Erasing the Rules
18. nov. 2017 - 25. mar. 2018

MoMA | Museum of Modern Art
Max Ernst - Beyond Painting
23. sep. 2017 - 1. jan. 2018

The Metropolitan Museum of Art
Edvard Munch - Between the Clock and the Bed
15. nov. 2017 - 4. feb. 2018

The Metropolitan Museum of Art
Michelangelo Buonarroti - Divine Draftsman and Designer
13. nov. 2017 - 12. feb. 2018

National Gallery of Art, Washington
Gruppeudstilling - Vermeer and the Masters of Genre Painting: Inspiration and Rivalry
22. okt. 2017 - 21. jan. 2018

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Præsentationen af samlingen på Louisiana
7 x RUM x TID
Louisiana 9.11.2017 - 15.4.2018

Udstillingen er en præsentation af samlingen, udvalgt og nytænkt af museets direktør Poul Erik Tøjner. Et gensyn med favoritter og klassikere (som f.eks. Richter, Rothko, Warhol og Bourgeois) men også et møde med nye erhvervelser - fra en markant skulptur af Lichtenstein til en sælsom kinesisk købmandsbutik. Alt sat sammen på tværs af tid, medie og størrelse til en overvældende, sanselig og levende helhed, der peger frem mod 2018, hvor Louisiana fylder 60 år. "Og skal man fejre et museums 60 års fødselsdag," siger Poul Erik Tøjner, "må det ske med samlingen i centrum. For det er jo i enhver forstand den, der forbliver som årene går."

Læs mere



Første udstilling med George Condo i Skandinavien
George Condo - The Way I Think
Louisiana 9.11.2017 - 4.2.2018

I serien Louisiana On Paper præsenteres ikke mindre end 150 arbejder af denne i hjemlandet højt berømmede, sære, skæve og morsomme kunstner. George Condo, der begyndte karrieren på Andy Warhols "fabrik", mikser og twister på original vis elementer fra kunstens klassiske mestre med input fra amerikansk pop- og tegneseriekultur. Hans kunst er blevet beskrevet som "et møde mellem Picasso og Snurre Snup".

Læs mere



Bacon, Freud, and the London painters
ARoS
14. oktober 2017 - 4. februar 2018

Med udstillingen Bacon, Freud, and the London Painters indleder ARoS et samarbejde med Tate, London, som stiller en række kunstneriske mesterværker til ARoS´ rådighed. Udstillingen tager afsæt i årtierne efter 2. verdenskrig, hvor den engelske kunstscene domineredes af malere, som fandt deres inspiration i menneskekroppen - herunder blandt andre de legendariske kunstnere Francis Bacon og Lucian Freud. Tilsammen går disse britiske efterkrigstidskunstnere under betegnelsen "The School of London".

I billeder, som motivisk skildrer deres venner, kærester, familie og nære omgivelser, beskæftigede "The School of London" sig med emner, som de følte påtrængende og dybt personlige. Opfattelsen af, at angst og håbløshed er grundvilkåret for menneskets eksistens, løber som en understrøm i kunstneres billeder, og deres værker reflekterer det eksistentialistiske livssyn, som hastigt spredte sig gennem Europa i kølvandet på Anden Verdenskrigs død og ødelæggelse. Kunstnerne i "The School of London" redefinerede det klassiske kropsideal ved at fremstille mennesket skrøbeligt og desperat som et direkte modsvar på nazismens kropsdyrkelse af den sunde, stærke krop.

Særudstillingen Bacon, Freud, and the London Painters præsenterer i alt 90 værker af kunstnerne fra "The School of London" - kun enkelte af disse har tidligere været vist i Danmark.
Den samlede liste af deltagende kunstnere er: Francis Bacon, Lucian Freud, Michael Andrews, Frank Auerbach, David Bomberg, William Coldstream, R.B. Kitaj, Leon Kossoff, Paula Rego og Euan Uglow.

Læs mere



Ordrupgaard hitter i Paris
Ordrupgaard er i øjeblikket på manges læber i Paris! Den 15. september åbnede en stor udstilling om Ordrupgaards imponerende samling af fransk kunst på det berømte kunstmuseum Musée Jacquemart-André i den franske hovedstad. Udstillingen Hansens Hemmelige Have. Ordrupgaards samling har fået stor opmærksomhed i den franske presse, hvor avisen Le Monde blandt andet sidestiller Ordrupgaards stiftere, Wilhelm og Henny Hansen, med nogle af verdens største og mest legendariske kunstsamlere.

Det er ikke hver dag, at en fornem samling af fransk kunst besøger sit moderland for første gang siden sin oprindelse. Flere franske medier skriver, at udstillingen Hansens hemmelige have. Ordrupgaards samling er en helt enestående mulighed for at opleve en perlerække af værker af store kunstnere som Monet, Cézanne, Morisot, Renoir, Courbet m.fl. Værkerne er ukendte i Frankrig, fordi de, siden Wilhelm Hansen erhvervede dem for snart 100 år siden, har været en del af Ordrupgaards permanente samling i Danmark.

Kunstsamler i verdensklasse
En af Frankrigs førende kunstanmeldere, Philippe Dagen fra Le Monde, hylder Ordrupgaards stiftere og nævner Wilhelm og Henny Hansen i flæng med epokens største og mest legendariske kunstsamlere, fx de kendte russere Sergei Shchukin og Ivan Mozorov, deres amerikanske pendanter, søskendeflokken Gertrude, Michael og Leo Stein, samt søstrene Claribel og Etta Cone. Anmelderen fra Le Monde tildeler ligefrem Wilhelm Hansen rollen som forsvarer af den moderne kunst fra 1800-tallet i modsætning til sine franske samlerkollegaer, som: "på samme tid akkumulerede slotte, jordbesiddelser og 1700-tals kunst."

Udstillingen Hansens hemmelige have. Ordrupgaards samling kan opleves på kunstmuseet Musée Jacquemart-André i Paris frem til den 22. januar 2018.

Musée Jacquemart-André



ARoS Triennial nomineret til en Global Fine Art Award
ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times er nomineret til en Global Fine Art Award (GFAA) i kategorien Best Public Art / Exhibition or Installation. Nomineringen blev offentliggjort ved et arrangement i London her til morgen.

- Vi er meget stolte af at være blandt finalisterne. Nomineringen fortæller os noget om, at ARoS Triennial i høj grad har været med til at sætte ARoS på verdenskortet. Derudover er det en blåstempling af udstillingen og museets kunstneriske niveau generelt, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

I alt er 85 udstillinger nomineret i 13 forskellige kategorier. Vinderne bliver afsløret ved en prisoverrækkelse i New York i marts 2018. Over 2000 udstillinger var i spil til at blive én af de 85 nominerede finalister til en Global Fine Art Award 2017.

ARoS Triennial, der løb af stablen fra april til oktober 2017, blev besøgt af over 860.000 og har fået stor international mediedækning. Triennalen er blandt andet blevet omtalt i CNN Style, The Guardian, The Sunday Times, Vogue og tyske ZDF. Også kunstmagasiner som Frieze, The Art Newspaper og Monopol har dækket udstillingen.

Læs mere om Global Fine Art Award her



SMK viser udstillingen: Gillian Wearing - Family Stories
13. oktober - 7. januar 2018

Udstillingens værker har alle familien som omdrejningspunkt. Dette gælder også for det nye debatskabende værk En rigtig dansk familie, der involverer ca. 500 danske familier, et dommerpanel og en stor offentlig bronzeskulptur af en dansk familie.

Den engelske kunstner Gillian Wearing (f. 1963) har gennem hele sin karriere været optaget af mennesker og menneskelige relationer. I værkerne lader hun almindelige mennesker komme til orde - hun dokumenterer private fortællinger, undersøger familiekonstruktioner og udforsker grænserne mellem det private og det offentlige.

Læs mere



Louisiana præsenterer ti yngre samtidskunstnere
BEING THERE
10. oktober 2017 - 25. februar 2018

Et møde med ti yngre, internationale samtidskunstnere, der på hver deres måde og i vidt forskellige medier - video, installation, maleri og skulptur ? forholder sig til livet i en tid, hvor det fysiske og digitale smelter stadig tættere sammen.

Det digitale fylder stadig mere i vores tilværelse, og det betyder, at begreber som krop, maskine, liv, død, socialitet, isolation, natur og tid er under forandring og får ny betydning. Samtidig synes forestillingen om, at der findes en fysisk verden, som er virkelig, og en tilsvarende digital verden, som er uvirkelig, under hastig nedbrydning.

Being There præsenterer en række kunstnere, der er optaget af, hvordan disse forandringer påvirker os, hvordan vi lever med hinanden og med os selv, og hvordan vi navigerer mellem ruinerne af en gammel verden og byggestenene til en ny.

I udstillingens ni scenarier vikler det fysiske og det digitale sig ind og ud af hinanden. Der er ingen klar sondring mellem, hvor det ene holder op og hvor det andet begynder. Måske kan vores tilværelse lige nu bedst beskrives som dét at have en fod permanent i hver lejr - en tilstand af både nærvær og fravær, som udstillingens titel, BEING THERE, angiver.

BEING THERE



Første separate præsentation af Archipenkos værker i Danmark
Alexander Archipenko - A Modern Legacy
29. september 2017 - 21. januar 2018.
Øregaard Museum

Den ukrainsk-amerikanske kunstner Alexander Archipenko (1887-1964) er en af den moderne kunsts pionerer. Både i sin samtid og i dag anses han som kunsthistoriens mest indflydelsesrige kubistiske billedhugger. Omkring 1910 introducerer han en helt ny tilgang til skulpturmediet, udforsker et abstrakt formsprog og genopfinder den polykrome skulptur, som har været fortrængt i århundreder. Med sine innovative idéer redefinerer han den traditionelle forestilling om, hvordan skulptur kan formgives og får stor betydning for den moderne kunst i Europa og USA.

Udstillingen præsenterer et eksklusivt udvalg af omkring 50 værker fra perioden 1912 til 1963, der alle befinder sig i privateje i udlandet. Værkerne er nøje udvalgt, så man kan opleve de forskellige måder, Archipenko bearbejder den skulpturelle krop og forbinder skulptur og maleri. Hans skulpturer og bemalede relieffer vil blive vist sammen med relevante fotografier, tegninger og noter fra hans eget private arkiv.

Derudover er et afsnit i udstillingen viet til godt 16 værker af de to væsentligste kunstnere fra Skandinavien, der var elever på Archipenkos kunstskole i Berlin i begyndelsen af 1920erne: den danske maler Franciska Clausen (1899-1986) og den svenske maler Axel Olson (1899-1986). Dermed bliver Archipenkos betydning for udviklingen af den moderne kunst sat i et relevant, nordisk perspektiv.

Udstillingen, der er den første separate præsentation af Archipenkos værker i Danmark, tilrettelægges i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad samt The Archipenko Foundation i New York og International Arts & Artist, Washington D.C.

Øregaard Museum



Sorø Kunstmuseum viser Revolutionens Billeder
23. sept. 2017 - 14. jan. 2018

Russiske plakater og fotografier af Rodchenko

Udstillingen Revolutionens Billeder markerer hundredeåret for den russiske revolution. Revolutioner omvælter ikke alene samfundet og de politiske systemer. De ryster også blikket på verden. Den banebrydende russiske avantgardekunstner Aleksandr Rodchenko var en af de kunstnere, der i kølvandet på den russiske revolution så og gengav verden på en helt ny måde gennem sine fotografier, fotocollager og plakater. Med sine ekstreme forkortninger, diagonale blikretninger og overraskende vinkler revolutionerede han fotografiet og skabte en ny opfattelse af fotografiets æstetik og funktion i samfundet.

Gennem den senere jurist og politiker Hermod Lannung, kan vi få et dansk blik på revolutionen og dens billeder. Lannung opholdt sig i Rusland under revolutionen, hvorfra han skrev førstehåndsberetninger til danske dagblade og indsamlede revolutionsplakater. Han opbyggede desuden en samling af russisk maleri, som han efterfølgende donerede til Sorø Kunstmuseum.

Det er med Hermod Lannung som den russiske forbindelse, at museet viser udstillingen Revolutionens billeder, der dels viser en lang række af Aleksandr Rodchenkos epokegørende fotografier og dels viser Hermod Lannungs samling af revolutionsplakater.

Både kunstneren og samleren indså at fotografiet og plakaten blev den nye tids demokratiske medier - medier der var billige, reproducerbare og som kunne forene tekstligt og visuelt budskab.

Sorø Kunstmuseum



Museum Jorn viser Cindy Sherman
23. september - 10. december 2017

Museum Jorn præsenterer en retrospektiv udstilling med 65 fotografier af den amerikanske fotokunstner Cindy Sherman, udlånt af Sammlung Olbricht i Berlin.

Cindy Sherman er en af vor tids mest indflydelsesrige kunstnere, der med sine chokerende, selvudleverende og nyskabende portrætter har fået en afgørende betydning for fotografiets rolle i kunsthistorien, foruden at have forårsaget utallige diskussioner af vestens kvindefremstillinger i 1950erne og frem til i dag.

Sherman er kendt for sine tydeligt konstruerede opstillinger af karakterer i afvigende situationer, hvor hun udelukkende benytter sig selv som model. Hun har vakt megen opmærksomhed i hendes brug af kunstige remedier i sine fotografier, med scenarier der henter inspiration fra både pornoindustrien såvel som renæssancens portrætmalerier. I sit arbejde med forskellige identiteter, iklæder Sherman sig kostumer, masker og plastik-legemsdele som hun bruger i performative undersøgelser, alene, i selskab med sit kamera.

Hun har været præsenteret på blandt andre Laforet Museum, Tokyo i 1984, Tel Aviv Museum of Art i 1993, The Museum of Modern Art i New York i 1997, Jeu de Paume i Paris i 2006 og har desuden kurateret udstillinger på blandt andre Venedig Biennalen i 2013.

Museum Jorn



Ordrupgaards samling udstilles i Paris
I efteråret 2017 kan Ordrupgaards imponerende samling af fransk impressionisme opleves på nye breddegrader. I et ekstraordinært samarbejde mellem Ordrupgaard og det berømte franske museum Jaquemart-André er intet mindre end 44 af Ordrupgaards værker rejst til Paris for at blive til udstillingen Hansens Hemmelige have.

Til december 2017 lukker Ordrupgaard i en toårig periode mens museets nye tilbygning, Himmelhaven, opføres. Det betyder dog ikke at Ordrupgaards store samling af impressionistiske værker skal samle støv på magasin. I stedet rejser hele 44 værker fra samlingen til Paris, hvor de fra den 15. september skal udstilles på det smukke Musée Jaquemart-André. Udstillingen Hansens hemmelige have viser nogle af Ordrupgaards mest ikoniske værker i helt nye omgivelser, og inkluderer kunstnere som Cézanne, Matisse, Monet, Renoir og Morisot.

Tilbage i Frankrig efter 100 år
Den franske interesse for Ordrupgaards samling er stor, og udstillingen har allerede fået masser af opmærksomhed i de franske medier. Det skyldes blandt andet at flere af værkerne er forholdsvis ukendte i Frankrig, selv om det er der, de er malet. Den franske samling afspejler Ordrupgaards stifter Wilhelm Hansens store passion for impressionisme, som han hentede hjem fra Frankrig, og placerede i herskabshjemmet i Charlottenlund. Størstedelen af værkerne har ikke været i Frankrig siden Hansen købte dem for snart 100 år siden. Wilhelm Hansen opdagede den skelsættende impressionisme på sine forretningsrejser til Paris omkring århundredeskiftet. Sammen med sin kone Henny opførte han Ordrupgaard i 1918 - som sit private hjem og til at udstille sin store samling af fransk kunst for den danske offentlighed.

Museer og private hjem
Samarbejdet imellem Ordrupgaard og Musée Jaquemart-André er spændende på grund af de mange ligheder mellem de to museer. Ligesom Ordrupgaard, er Musée Jaquemart-André opført som både herskabshjem og centrum for en storslået privat kunstsamling. Det var bankmanden Edouard André der opførte det enorme palæ på Boulevard Hausmann i Paris i 1876. André og hans kone, Nélie Jacquemart, var barnløse, men var passionerede samlere af fransk og italiensk kunst. Efter deres død blev herskabshjemmet omdannet til museum, og alle værkerne overdraget til den franske stat i 1913. Lige som på Ordrupgaard får man på Musée Jaquemart-André både en udsøgt kunstoplevelse og oplevelsen af et historisk hjem. Det er i disse omgivelser at Ordrupgaards samling kan opleves fra 15. september 2017 til 22. januar 2018.

Musée Jacquemart-André



Rineke Dijkstra - Den enkelte og de mange
Louisiana
21. september - 30. december 2017

Rineke Dijkstra er kendt fra værker i Louisianas samling - fotografier og et videoværk - men udstillingen er det første overblik over hendes kunst i en skandinavisk sammenhæng. Hendes position som en af kunstverdenens største fotografer indrammes ydermere af det forhold, at hun til oktober modtager den fornemme Hasselblad Award i Göteborg. I den anledning viser Hasselblad Centret en udstilling.

Den hollandske kunstner Rineke Dijkstra (f. 1959) slog for alvor igennem internationalt for 20 år siden med fotoserien Strandportrætter. De portrætteredes udtryk er stærke og indtrængende, og de bliver hængende længe i beskuerens bevidsthed. Dijkstra fotograferer mennesker i deres naturlige omgivelser, men samtidig isolerer billedets komposition dem fra deres omgivelser. Ved at koncentrere sig om den portrætteredes position, blik og gestik, resulterer Dijkstras observationer i billeder, som både indeholder det poserende og det ligefremme. Også små detaljer, som normalt dårligt nok vil blive bemærket, bliver vigtige i fortolkningen af fotografiet, og får de portrætterede til at se ud som om de er løftet ud af virkeligheden. Dijkstra er altid på udkig efter det specifikke og individuelle hos hver enkelt; den måde den enkelte adskiller sig fra andre. Samtidig er hun også i stand til at give hver enkelt, som poserer for hende, en næsten universel betydning ? som gengiver noget i hver af os.

Poul Erik Tøjner skriver i sit essay i kataloget:
Der findes en stor og rig tradition i kunstens historie for at se på andre - en arv, som Dijkstra bekender sig til. Kunstnerens værker tilbyder os på samme tid et blik langt ind i de enkelte mennesker, de portrætterer, og - når billederne hænger ved siden af hinanden eller sammenstilles - en mulighed for social identifikation. Hendes værker aktiverer vores egne erfaringer fra at se på folk og blive set på. De baserer sig på to grundlæggende sandheder: at vi ikke er alene i verden, og at vi som mennesker på samme tid er ret ens og alligevel uendeligt forskellige. Deraf udstillingens undertitel - "Den enkelte og de mange".

Tilhørsforholdet og følelsen af forskel er det eksistentielle vilkår for Rineke Dijkstras kunst. Som i den virkelige verden støder vi på hinanden i hendes billeder. Med alt, hvad dette indebærer. I begge verdener kræver det opmærksomhed, hvis det ikke skal ende galt eller løbe helt ud i sandet. Opmærksomhed er en praktisk evne, men også en forudsætning for empati og forståelse mellem mennesker. Vi deler den kollektive skæbne at være individer.

Udstillingen er organiseret af Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, i samarbejde med De Pont museum, Tilburg

Louisiana Museum of Modern Art



Jonathan Meese, Daniel Richter & Tal R i stor fællesudstilling
The Men Who Fell from Earth
Holstebro Kunstmuseum
16. september 2017 - 7. januar 2018

Det er tre af samtidsmaleriets internationale sværvægtere, der har sat hinanden stævne, når danske Tal R og hans to tyske kolleger og venner Jonathan Meese og Daniel Richter udstiller sammen på Holstebro Kunstmuseum under overskriften "The Men Who Fell from Earth".

Med en nærmest hæmningsløs energi har de tre kunstnere igennem de seneste tiår markeret sig som betydelige fornyere af den maleriske tradition. Inspirationen hentes ofte på kanten af det alment accepterede og forløses i et fabulerende billedsprog, der demonstrer stor koloristisk og ekspressiv styrke. Selvom der indimellem er megen humor på spil, er det alvorsfulde og presserende emner, der tages under behandling hos Jonathan Meese, Daniel Richter og Tal R.

Udstillingens titel er således en omskrivning af den amerikanske science fiction-forfatter Walter Tevis´ The Man Who Fell to Earth (Manden som kom ned på jorden). Romanen blev i 1976 bragt til lærredet af Nicolas Roeg i den nyklassiske kultfilm af samme navn. Her spiller multikunstneren David Bowie hovedrollen som rumvæsenet Thomas Jerome Newton, der ankommer til Jorden for at skaffe vand til sin tørkeramte planet. Projektet mislykkes, og Newton går til grunde i alskens misbrug. Filmen skildrer derved korrumperingen af såvel den ikke-jordiske som den menneskelige natur med hang til lyster og laster i et samfund, der har alt at tilbyde. Men først og fremmest er den sært foruroligende og højaktuelle fortælling et sindbillede på klimakrise, forretningsmæssig grådighed og magtfuldkommen bekæmpelse af det fremmedartede.

Til udstillingen på Holstebro Kunstmuseum har Meese, Richter og Tal R skabt en kortfilm (instrueret af Emma Leth) med en surrealistisk billedside, hvor de sammen optræder og reciterer fra omtalte forlæg. Derudover består udstillingen af en række nye, individuelle malerier, der tydeliggør det nuværende kunstneriske ståsted. Endelig har de tre kunstnere i fællesskab opbygget et selvstændigt museum i museet bestående af talrige personlige genstande og kuriositeter fra nær og fjern.

Aldrig før har Jonathan Meese, Daniel Richter og Tal R samarbejdet om et fælles udstillingsprojekt. I udstillingen kommer deres kunstneriske slægtskaber for alvor for øje, og deres kollektive indsats har tilsvarende forløst noget hidtil uset. Med andre ord er udstillingen på Holstebro Kunstmuseum en totaliscenesættelse af yderst sjælden karakter, skabt i kunstnerkollegialitetens og venskabsbåndets stærke ånd.

"The Men Who Fell from Earth" vises i 2019 på EMMA - Espoo Museum of Modern Art i Finland.

Holstebro Kunstmuseum



Arne Haugen Sørensen har fået eget museum
Arne Haugen Sørensen Museet i Videbæk i Ringkøbing-Skjern Kommune åbnede den 9. september.

Museet rummer 74 værker, som Arne Haugen Sørensen har skabt gennem de seneste 20 år.

Museumsbygningen er tegnet af Henning Larsens tegnestue, og er lykkedes med støtte fra Realdania, Ringkøbing-Skjern Kommune, Skak Fonden og Færchfonden.

Arne Haugen Sørensen museet i Videbæk



ARoS Triennial nåede alle mål
Udstillingsperioden for ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times lakker mod enden. Udendørsdelen The Present og The Future lukkede den 30. juli, og indendørsdelen The Past, der breder sig over to gallerier på museet, lukker henholdsvis den 10. september og den 22. oktober.

- Vi har haft tre klare målsætninger med triennalen. Vi ville øge den internationale opmærksomhed på ARoS og vores måde at tænke på, triennalen skulle have høj kunstnerisk kvalitet, og udstillingen skulle samlet set have et højt besøgstal. Alt dette har vi opnået, siger Erlend G. Høyersten.

I alt har godt 863.500 indtil videre besøgt ARoS Triennial. Heraf er knap 300.000 indløste billetter til The Past på museet.

Mere om ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times



CC præsenterer videoværk af Bill Viola
29. august - 26. november 2017
Copenhagen Contemporary (CC) præsenterer den amerikanske kunstner Bill Violas monumentale videoværk Inverted Birth (2014). Inverted Birth er en monumental video- og lydinstallation, som viser fem voldsomme transformationer: en mand overhældt med sort, rød, hvid og transparent væske. Væskerne repræsenterer universelle elementer af menneskets liv: jord, blod, mælk, vand og luft; vores egen livscyklus fra fødsel til død.

Copenhagen Contemporary



ARKEN viser Michael Kviums CIRKUS EUROPA
2. september 2017 - 14. januar 2018

ARKEN åbner en stor udstilling med helt nye værker af billedkunstneren Michael Kvium. I en gigantisk totalinstallation folder Kvium vores samtids begivenheder ud på et bagtæppe af cirkusstriber og inviterer indenfor i CIRKUS EUROPA.

Michael Kvium har gennem årtier behandlet livets absurditeter og eksistensens meningsløshed i sine karikerede menneskeskildringer. Den 2. september åbner ARKEN dørene til Michael Kviums CIRKUS EUROPA. En udstilling, hvor publikum ledes på en sanselig vandring i det kviumske univers gennem nye malerier, film, installationer og skulpturer. Omdrejningspunktet er intet mindre end verdens tilstand.

Europa i rampelyset
CIRKUS EUROPA er en tankevækkende udstilling om os selv og Europas kurs. I udstillingen opruller Kvium begivenheder, der tegner vores samtid og sammenfletter spørgsmål om turisme, underholdning, nyheder, flygtningestrømme, krig og klima. Med bidende ironi og rå humor bliver den politiske scene og hverdagslivet fremstillet som ét stort cirkusnummer.

ARKEN



Brandts viser Erik A. Frandsen
Haiti
25. august - 30. december 2017

I udstillingen Haiti stiller Erik A. Frandsen sine dybt personlige dagbogsnotater fra en rejse til Haiti til rådighed for os. Dagbogen indfanger steder, indtryk og samtaler i fragmenter og er fuld af sanselighed og nærvær. Den skildrer ikke et konkret sted, men mere den følelse og forførelse, der opstår i mødet med det eksotiske. Det er Frandsens møde med stedet og sig selv.

Til udstillingen på Brandts skaber han et poetisk rum, hvor dagbogens sider gengives som 28 kæmpe lyspaneler bøjet i neon i dialog med sarte kridttegninger malet på turen og en skulptur skabt på baggrund af tegningerne. Dagbogens personlige og intime sfære gøres offentligt tilgængelig, stoflig og lysende. Den forvandles til et farverigt rum, der inviterer os alle med på en eksistentiel rejse.

Brandts



CPH ART WEEK ´17 - SOUND & VISION
24. august - 3. september 2017

Cph Art Week byder på performancekoncert, masterclass, aftenbådtur, karaoke, cykelture og meget mere - alt sammen under årets gennemgående tema SOUND & VISION. 78 af byens forskelligartede udstillingssteder står klar til at fejre og fremvise samtidskunstens mangfoldighed og skyde efterårets kunstsæson i gang med manér.

Se hele deltagerlisten her



Ordrupgaard forlænger sommerudstilling
Ordrupgaard har tidligere oplyst, at museet lukker fra september 2017 og to år frem på grund af det omfattende byggeri, Himmelhaven, som fra 2019 skal huse museets samling af fransk kunst. Omstændigheder omkring udbud af udbygningsopgaven betyder dog, at museet nu har fået mulighed for at holde åbent helt frem til december, og den aktuelle udstilling, Masterpieces. Fra Degas til Hammershøi, forlænges derfor til den 17. december.

Ordrupgaard