Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsb√łll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan S√łrensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita J√łrgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete S√łrensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte H√ły
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan S√łrensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars N√łrg√•rd
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bj√łrn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars N√łrg√•rd
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke T√łjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone H√łyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portr√¶t - Lars Nørgård


Lars Nørgård
Lars Nørgård
Foto: Per Kruse, 2004


Lars N√łrg√•rd er maler, grafiker og billedhugger. Han er opvokset i √Ölborg og uddannet p√• Kunsth√•ndv√¶rkerskolen i K√łbenhavn og Academy of Art College i San Francisco, USA.

Lars N√łrg√•rd udkom sidste √•r med den omfattende monografi: Lars N√łrg√•rd Maleri, udgivet af Aschehoug¬īs Forlag og forfattet af Trine Roos. Lars N√łrg√•rd var i firserne en del af kunstnergruppen "V√¶rkstedet V√¶rst" med bl. a. Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz.¬† Lars N√łrg√•rd er repr√¶senteret p√• en lang r√¶kke danske kunstmuseer, p√• Operaen, og har desuden udsmykket cafeen p√• Statens Museum for Kunst, navngivet "Caf√© Lars N√łrg√•rd". De seneste √•r er der sket en sammenst√łbning af de figurative og abstrakte udtryksformer maleren i tidligere √•r pendulerede imellem.¬†

Eks-kæresternes fritidsklub 250 X 170 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Eks-kæresternes fritidsklub
250 X 150 cm, akryl og olie på lærred, 2000

Kontaktbesvær 250 x 150 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Kontaktbesvær
250 x 170 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Interview ved Marcello Aldega

Morgenmad med Marcello

Da jeg bes√łgte dit atelier ig√•r, t√¶nkte jeg: hvad er der blevet af figurerne fra dine tidligere billeder?

I 1998-99 stoppede jeg mere eller mindre med at male de morsomme scener, de stivnede, resultatet var planlagt, f√łr jeg startede p√• l√¶rredet, s√• jeg s√• mig selv som en handyman, der lavede variationer over en h√•ndfuld temaer. Det var n√łdvendigt at starte med at arbejde i en mere unders√łgende retning for at f√• energien tilbage. Dette skabte en form for kalejdoskopisk maleri, geometriske former og diagonallinier stuvet sammen i et t√¶t rum. Det tog lidt tid at komme bort fra mit tidligere behov for at have en planlagt historie i billedet, som en undskyldning for at lave det!

Tynde vægge 1 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 1
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 2 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 2
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 3 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 3
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 4 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 4
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Vil du fuldstændig slette dine figurer?

I firserne havde jeg denne produktion af olie p√• papir, ekspressivt arbejde, stadig med standardfigurerne fra min historiefort√¶llende produktion, men med motivet opl√łst i lag af farver og overtegninger. Mere frit og levende i formen, som det s√• ofte er med det arbejde man foretager sig sidel√łbende, man accepterer fejltagelserne, lader resultatet v√¶re som det er. Jeg s√• nogle af disse 80¬íer arbejder fornylig, de var meget appellerende, noget jeg kunne mixe ind i de nye fabulerende billeder.

Grådige ekskærester 180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2001
Grådige ekskærester
180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2001

Gr√¶st√łj 180 x 180 cm, akryl og olie p√• l√¶rred, 2003
Gr√¶st√łj
180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2003
For √łjeblikket er et par af disse olie p√• papir- arbejder oph√¶ngt p√• Statens Museum for Kunst.
Sk√łnne!
Jeg synes der er en forbindelse fra disse malerier til de nye.

Ja, at få de tidligere hurtige, organiske linier af figurfragmenter tilbage i billedet igen, var lige hvad min produktion manglede for at få fuld udblæsning.

Jeg kan ogs√• se dansk kunst fra det sidste √•rhundrede i dit arbejde, - at du har absorberet malerier af kunstnere som Lundstr√łm og Mortensen. - Det er meget interessant.

Lundstr√łm¬ís kr√łllede periode, Mortensen¬ís rumskabende farvebrug, Jorn¬ís energi. For ikke at glemme Storm P og Ungerman¬ís tegninger. Man kan samle det hele sammen, ryste det lidt, tils√¶tte lidt aggression. P√• den m√•de befinder jeg mig p√• en kulturel linie.

Solskinspigen 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Solskinspigen
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Glad i al hemmelighed 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Glad i al hemmelighed
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
√ėnsker du at skjule det m√łrke, det sarkastiske, som jeg har set i dine tidligere malerier? Vil du blive ved med at bruge disse elementer i dine nye billeder?

Mine stregtegninger er forvredne og humoristiske visioner af os selv som kuriositeter i et freakshow,- det meningsfyldte og meningsl√łse i vores daglige g√łrem√•l. I arbejdet med de abstrakte billeder danner disse tegninger ofte fundamentet, som en sarkastisk erkl√¶ring overfor ¬ĒDen Store Kunst¬Ē. Men denne f√łlelse bliver hurtigt sv√¶rt at bibeholde. Du PR√ėVER jo faktisk p√• at lave den store kunst, s√• pludselig skaber du en masse af konflikter mellem farvefelterne og stregerne,- er vi seri√łse eller ikke? Den energi af tvivl bliver et nyttigt redskab; den skaber metamorfoserne, de endel√łse historier. Malerierne bliver leddel√łse og uden solide svar, og forh√•bentlig uafh√¶ngige af tid og sted som s√• meget af tidens mere simple og dekorative kunst.

Spinner (Operaen) 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Spinner (Operaen)
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Wax (Operaen) 200 x 300 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Wax (Operaen)
200 x 300 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Dit valg af farver er meget forskelligt fra, hvad jeg normalt ser i Danmark,- lysende citron gul op imod lilla og ultramarinbl√•, mintgr√łn, r√łd og orange, de skarpe sorte og hvide felter der sl√•r hul i kolorismen.

Jeg kan lide st√¶rke farver, man kan n√¶sten sige p√• den amerikanske m√•de. I Danmark er du seri√łs kunstner, hvis du bruger jordfarveskalaen, eller du bruger farven p√• en mere id√©-pr√¶get eller metodisk m√•de. Jeg har brug for et massivt brug af kul√łrer i disse nye malerier. Det g√łr billedet indviklet og sv√¶rere at tr√¶nge ind i, fordi du har at g√łre med rum og konturer p√• alle mulige planer, eliminerende uvigtige sp√łrgsm√•l som: hvad er op og hvad er ned?

Sjuskeri i ægteskabet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Sjuskeri i ægteskabet
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Kærtegn i sneen 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Kærtegn i sneen
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Og dine sort/hvide malerier?

De sort/hvide malerier, eller store tegninger p√• l√¶rred, er skabt fuldst√¶ndigt ekspressivt, som en form for ¬ďhit and run¬Ē konfrontation, resultatet m√• v√¶re der med det samme. De er alle malet i een session.

En hulken bag juletræet 125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
En hulken bag juletræet
125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

K√łkkenklog 125 x 140 cm, akryl, lak og olie p√• l√¶rred, 2004
K√łkkenklog
125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Hvordan opstår billedtitlerne, og er de vigtige for dig i forhold til fortolkningen af billedet?

Maleriernes titler fremkommer ofte ud fra klangen i et ord eller en sætning,- eller kan være komplet vildledende i forhold til, hvad der er synligt i det pågældende billede. Det kan ofte tage flere uger at finde en passende titel, som regel kommer titlen af sig selv. Jeg synes, det er lidt anonymt bare at skrive u.t., men det hænder da, at det er umuligt at finde på en titel.s..

Uden titel 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Uden titel
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005

Tilbage til tegnebordet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Tilbage til tegnebordet
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Marcello Aldega er kunsthistoriker og kunsthandler med speciale i ældre kunst. Han bor og arbejder i Rom, New York og London.

www.larsnorgard.dk