Lars Nørgård Foto: Per Kruse, 2004
|
Lars Nørgård er maler, grafiker og billedhugger. Han er opvokset i Ålborg og uddannet på Kunsthåndværkerskolen i København og Academy of Art College i San Francisco, USA.
Lars NørgÃ¥rd udkom sidste Ã¥r med den omfattende monografi: Lars NørgÃ¥rd Maleri, udgivet af Aschehoug´s Forlag og forfattet af Trine Roos. Lars NørgÃ¥rd var i firserne en del af kunstnergruppen "Værkstedet Værst" med bl. a. Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz. Lars NørgÃ¥rd er repræsenteret pÃ¥ en lang række danske kunstmuseer, pÃ¥ Operaen, og har desuden udsmykket cafeen pÃ¥ Statens Museum for Kunst, navngivet "Café Lars NørgÃ¥rd". De seneste Ã¥r er der sket en sammenstøbning af de figurative og abstrakte udtryksformer maleren i tidligere Ã¥r pendulerede imellem.Â
|
Eks-kæresternes fritidsklub 250 X 150 cm, akryl og olie på lærred, 2000
|
Kontaktbesvær 250 x 170 cm, akryl og olie på lærred, 2000
|
Interview ved Marcello Aldega
Morgenmad med Marcello
Da jeg besøgte dit atelier igår, tænkte jeg: hvad er der blevet af figurerne fra dine tidligere billeder?
I 1998-99 stoppede jeg mere eller mindre med at male de morsomme scener, de stivnede, resultatet var planlagt, før jeg startede på lærredet, så jeg så mig selv som en handyman, der lavede variationer over en håndfuld temaer. Det var nødvendigt at starte med at arbejde i en mere undersøgende retning for at få energien tilbage. Dette skabte en form for kalejdoskopisk maleri, geometriske former og diagonallinier stuvet sammen i et tæt rum. Det tog lidt tid at komme bort fra mit tidligere behov for at have en planlagt historie i billedet, som en undskyldning for at lave det!
|
Tynde vægge 1 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
|
Tynde vægge 2 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
|
Tynde vægge 3 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
|
Tynde vægge 4 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
|
Vil du fuldstændig slette dine figurer?
I firserne havde jeg denne produktion af olie på papir, ekspressivt arbejde, stadig med standardfigurerne fra min historiefortællende produktion, men med motivet opløst i lag af farver og overtegninger. Mere frit og levende i formen, som det så ofte er med det arbejde man foretager sig sideløbende, man accepterer fejltagelserne, lader resultatet være som det er. Jeg så nogle af disse 80’er arbejder fornylig, de var meget appellerende, noget jeg kunne mixe ind i de nye fabulerende billeder.
|
Grådige ekskærester 180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2001
|
Græstøj 180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2003
|
For øjeblikket er et par af disse olie på papir- arbejder ophængt på Statens Museum for Kunst.
Skønne!
Jeg synes der er en forbindelse fra disse malerier til de nye.
Ja, at få de tidligere hurtige, organiske linier af figurfragmenter tilbage i billedet igen, var lige hvad min produktion manglede for at få fuld udblæsning.
Jeg kan også se dansk kunst fra det sidste århundrede i dit arbejde, - at du har absorberet malerier af kunstnere som Lundstrøm og Mortensen. - Det er meget interessant.
Lundstrøm’s krøllede periode, Mortensen’s rumskabende farvebrug, Jorn’s energi. For ikke at glemme Storm P og Ungerman’s tegninger. Man kan samle det hele sammen, ryste det lidt, tilsætte lidt aggression. På den måde befinder jeg mig på en kulturel linie.
|
Solskinspigen 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Glad i al hemmelighed 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Ønsker du at skjule det mørke, det sarkastiske, som jeg har set i dine tidligere malerier?
Vil du blive ved med at bruge disse elementer i dine nye billeder?
Mine stregtegninger er forvredne og humoristiske visioner af os selv som kuriositeter i et freakshow,- det meningsfyldte og meningsløse i vores daglige gøremål. I arbejdet med de abstrakte billeder danner disse tegninger ofte fundamentet, som en sarkastisk erklæring overfor ”Den Store Kunst”. Men denne følelse bliver hurtigt svært at bibeholde. Du PRØVER jo faktisk på at lave den store kunst, så pludselig skaber du en masse af konflikter mellem farvefelterne og stregerne,- er vi seriøse eller ikke? Den energi af tvivl bliver et nyttigt redskab; den skaber metamorfoserne, de endeløse historier. Malerierne bliver leddeløse og uden solide svar, og forhåbentlig uafhængige af tid og sted som så meget af tidens mere simple og dekorative kunst.
|
Spinner (Operaen) 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Wax (Operaen) 200 x 300 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Dit valg af farver er meget forskelligt fra, hvad jeg normalt ser i Danmark,- lysende citron gul op imod lilla og ultramarinblå, mintgrøn, rød og orange, de skarpe sorte og hvide felter der slår hul i kolorismen.
Jeg kan lide stærke farver, man kan næsten sige på den amerikanske måde. I Danmark er du seriøs kunstner, hvis du bruger jordfarveskalaen, eller du bruger farven på en mere idé-præget eller metodisk måde. Jeg har brug for et massivt brug af kulører i disse nye malerier. Det gør billedet indviklet og sværere at trænge ind i, fordi du har at gøre med rum og konturer på alle mulige planer, eliminerende uvigtige spørgsmål som: hvad er op og hvad er ned?
|
Sjuskeri i ægteskabet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Kærtegn i sneen 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Og dine sort/hvide malerier?
De sort/hvide malerier, eller store tegninger på lærred, er skabt fuldstændigt ekspressivt, som en form for “hit and run” konfrontation, resultatet må være der med det samme. De er alle malet i een session.
|
En hulken bag juletræet 125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Køkkenklog 125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
|
Hvordan opstår billedtitlerne, og er de vigtige for dig i forhold til fortolkningen af billedet?
Maleriernes titler fremkommer ofte ud fra klangen i et ord eller en sætning,- eller kan være komplet vildledende i forhold til, hvad der er synligt i det pågældende billede. Det kan ofte tage flere uger at finde en passende titel, som regel kommer titlen af sig selv. Jeg synes, det er lidt anonymt bare at skrive u.t., men det hænder da, at det er umuligt at finde på en titel.s..
|
Uden titel 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
|
Tilbage til tegnebordet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
|
Marcello Aldega er kunsthistoriker og kunsthandler med speciale i ældre kunst. Han bor og arbejder i Rom, New York og London.
www.larsnorgard.dk
|
|