Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsbøll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan Sørensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita Jørgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete Sørensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte Høy
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan Sørensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars Nørgård
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bjørn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars Nørgård
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke Tøjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone Høyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Lars Nørgård


Lars Nørgård
Lars Nørgård
Foto: Per Kruse, 2004


Lars Nørgård er maler, grafiker og billedhugger. Han er opvokset i Ålborg og uddannet på Kunsthåndværkerskolen i København og Academy of Art College i San Francisco, USA.

Lars Nørgård udkom sidste år med den omfattende monografi: Lars Nørgård Maleri, udgivet af Aschehoug´s Forlag og forfattet af Trine Roos. Lars Nørgård var i firserne en del af kunstnergruppen "Værkstedet Værst" med bl. a. Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz.  Lars Nørgård er repræsenteret på en lang række danske kunstmuseer, på Operaen, og har desuden udsmykket cafeen på Statens Museum for Kunst, navngivet "Café Lars Nørgård". De seneste år er der sket en sammenstøbning af de figurative og abstrakte udtryksformer maleren i tidligere år pendulerede imellem. 

Eks-kæresternes fritidsklub 250 X 170 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Eks-kæresternes fritidsklub
250 X 150 cm, akryl og olie på lærred, 2000

Kontaktbesvær 250 x 150 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Kontaktbesvær
250 x 170 cm, akryl og olie på lærred, 2000
Interview ved Marcello Aldega

Morgenmad med Marcello

Da jeg besøgte dit atelier igår, tænkte jeg: hvad er der blevet af figurerne fra dine tidligere billeder?

I 1998-99 stoppede jeg mere eller mindre med at male de morsomme scener, de stivnede, resultatet var planlagt, før jeg startede på lærredet, så jeg så mig selv som en handyman, der lavede variationer over en håndfuld temaer. Det var nødvendigt at starte med at arbejde i en mere undersøgende retning for at få energien tilbage. Dette skabte en form for kalejdoskopisk maleri, geometriske former og diagonallinier stuvet sammen i et tæt rum. Det tog lidt tid at komme bort fra mit tidligere behov for at have en planlagt historie i billedet, som en undskyldning for at lave det!

Tynde vægge 1 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 1
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 2 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 2
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 3 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 3
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001

Tynde vægge 4 200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Tynde vægge 4
200 x 200 cm, akryl på lærred, 2001
Vil du fuldstændig slette dine figurer?

I firserne havde jeg denne produktion af olie på papir, ekspressivt arbejde, stadig med standardfigurerne fra min historiefortællende produktion, men med motivet opløst i lag af farver og overtegninger. Mere frit og levende i formen, som det så ofte er med det arbejde man foretager sig sideløbende, man accepterer fejltagelserne, lader resultatet være som det er. Jeg så nogle af disse 80’er arbejder fornylig, de var meget appellerende, noget jeg kunne mixe ind i de nye fabulerende billeder.

Grådige ekskærester 180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2001
Grådige ekskærester
180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2001

Græstøj 180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2003
Græstøj
180 x 180 cm, akryl og olie på lærred, 2003
For øjeblikket er et par af disse olie på papir- arbejder ophængt på Statens Museum for Kunst.
Skønne!
Jeg synes der er en forbindelse fra disse malerier til de nye.

Ja, at få de tidligere hurtige, organiske linier af figurfragmenter tilbage i billedet igen, var lige hvad min produktion manglede for at få fuld udblæsning.

Jeg kan også se dansk kunst fra det sidste århundrede i dit arbejde, - at du har absorberet malerier af kunstnere som Lundstrøm og Mortensen. - Det er meget interessant.

Lundstrøm’s krøllede periode, Mortensen’s rumskabende farvebrug, Jorn’s energi. For ikke at glemme Storm P og Ungerman’s tegninger. Man kan samle det hele sammen, ryste det lidt, tilsætte lidt aggression. På den måde befinder jeg mig på en kulturel linie.

Solskinspigen 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Solskinspigen
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Glad i al hemmelighed 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Glad i al hemmelighed
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Ønsker du at skjule det mørke, det sarkastiske, som jeg har set i dine tidligere malerier? Vil du blive ved med at bruge disse elementer i dine nye billeder?

Mine stregtegninger er forvredne og humoristiske visioner af os selv som kuriositeter i et freakshow,- det meningsfyldte og meningsløse i vores daglige gøremål. I arbejdet med de abstrakte billeder danner disse tegninger ofte fundamentet, som en sarkastisk erklæring overfor ”Den Store Kunst”. Men denne følelse bliver hurtigt svært at bibeholde. Du PRØVER jo faktisk på at lave den store kunst, så pludselig skaber du en masse af konflikter mellem farvefelterne og stregerne,- er vi seriøse eller ikke? Den energi af tvivl bliver et nyttigt redskab; den skaber metamorfoserne, de endeløse historier. Malerierne bliver leddeløse og uden solide svar, og forhåbentlig uafhængige af tid og sted som så meget af tidens mere simple og dekorative kunst.

Spinner (Operaen) 220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Spinner (Operaen)
220 x 200 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Wax (Operaen) 200 x 300 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Wax (Operaen)
200 x 300 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Dit valg af farver er meget forskelligt fra, hvad jeg normalt ser i Danmark,- lysende citron gul op imod lilla og ultramarinblå, mintgrøn, rød og orange, de skarpe sorte og hvide felter der slår hul i kolorismen.

Jeg kan lide stærke farver, man kan næsten sige på den amerikanske måde. I Danmark er du seriøs kunstner, hvis du bruger jordfarveskalaen, eller du bruger farven på en mere idé-præget eller metodisk måde. Jeg har brug for et massivt brug af kulører i disse nye malerier. Det gør billedet indviklet og sværere at trænge ind i, fordi du har at gøre med rum og konturer på alle mulige planer, eliminerende uvigtige spørgsmål som: hvad er op og hvad er ned?

Sjuskeri i ægteskabet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Sjuskeri i ægteskabet
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Kærtegn i sneen 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Kærtegn i sneen
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Og dine sort/hvide malerier?

De sort/hvide malerier, eller store tegninger på lærred, er skabt fuldstændigt ekspressivt, som en form for “hit and run” konfrontation, resultatet må være der med det samme. De er alle malet i een session.

En hulken bag juletræet 125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
En hulken bag juletræet
125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004

Køkkenklog 125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Køkkenklog
125 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2004
Hvordan opstår billedtitlerne, og er de vigtige for dig i forhold til fortolkningen af billedet?

Maleriernes titler fremkommer ofte ud fra klangen i et ord eller en sætning,- eller kan være komplet vildledende i forhold til, hvad der er synligt i det pågældende billede. Det kan ofte tage flere uger at finde en passende titel, som regel kommer titlen af sig selv. Jeg synes, det er lidt anonymt bare at skrive u.t., men det hænder da, at det er umuligt at finde på en titel.s..

Uden titel 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Uden titel
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005

Tilbage til tegnebordet 140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Tilbage til tegnebordet
140 x 140 cm, akryl, lak og olie på lærred, 2005
Marcello Aldega er kunsthistoriker og kunsthandler med speciale i ældre kunst. Han bor og arbejder i Rom, New York og London.

www.larsnorgard.dk