Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsbøll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan Sørensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita Jørgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete Sørensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte Høy
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan Sørensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars Nørgård
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bjørn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars Nørgård
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke Tøjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone Høyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Viera Collaro

Af Eva Pohl

Viera Collaro
Viera Collaro
© Fotograf Anders Sune Berg

I installationskunstneren og maleren Viera Collaros kunstneriske univers står lyset, farverne, rummet og reflekserne centralt. Lyset er den overordnede kraft. Klart og poetisk stråler værkerne mod beskueren og tilbyder et grænseophævende rum for eftertanken.

Ringen, 1997, Randers Kulturhus. Statens Kunstfond
Ringen, 1997, Randers Kulturhus. Statens Kunstfond

Vækst, 1998 , Landbohøjskolen, København. Erik Møllers tegn.
Vækst, 1998 , Landbohøjskolen, København. Erik Møllers tegn.

Installationerne har oftest et minimalistisk udtryk, men man skal ikke tage fejl. Med passager, intense lysvirkninger og et indbyrdes spil mellem installationer, malerier og fotografier skaber Viera Collaro på sine udstillinger meditative rum, hvor beskueren oplever, at der kastes lys over grænseegne i bevidstheden. I nogle tilfælde er en drømmende atmosfære dominerende, andre steder er udtrykket mere kraftfuldt. Beskueren træder ind i et felt, hvor skellet tilsyneladende er ophævet mellem sanseligt og åndeligt.

Ekspansion, 2000. Nobel Parken, Århus Universitet. C.F. Møllers tegn.
Ekspansion, 2000. Nobel Parken, Århus Universitet.
C.F. Møllers tegnestue

Energy Unfolds, 2001. Avedøre Kraftværk, Hvidovre. Arkt. Hauxner, Krarup og Mortensen
Energy Unfolds, 2001. Avedøre Kraftværk, Hvidovre.
Arkt. Hauxner, Krarup og Mortensen

Dybest set er det menneskelige værdier som hensyn, indlevelse, modtagelighed, sandhed og klarhed, Viera Collaro udtrykker i sine værker, som vi har kunnet se det på de senere års udstillinger. Det er således karakteristisk, at hun kalder udstillingen på Sønderjyllands Kunstmuseum for >>Respect<<.

Højder, 2003. Københavns Universitet, Amager. KHR ark.
Højder, 2003. Københavns Universitet, Amager. KHR ark.

The Grid, 2003. Københavns Universitet, Amager
The Grid, 2003. Københavns Universitet, Amager

De efterhånden mange, markante og monumentale udsmykninger har understreget Viera Collaros position som pionér i integrering af lys i arkitektur. Det er ikke overraskende, at hun har været udvalgt til at skabe lysinstallationer til flere uddannelsessteder. Hun har kastet åndens og storbyens lys over Århus Universitet (2000), Københavns Universitet (2003) og Danmarks Tekniske Universitet (2004). Øjet følger linjerne i lysudsmykningerne, så man fornemmer en dynamik. I udsmykningerne aner man en dobbelthed i det klare udtryk og det sanselige og åndelige indhold. Koncentrationen omkring lys i udsmykninger, installationer og malerier gør Viera Collaros kunst universel og ansporende. Enkeltværker og permanente lysinstallationer står som energikilder, samtidig med at de antyder åbninger til andre rum, som vi i dagligdagen ikke er bevidste om.

The Wheel, 2000. Arken, Museum for Moderne Kunst, Ishøj
The Wheel, 2000. Arken, Museum for Moderne Kunst, Ishøj

Levitation, 2003. Overgaden, Institut for samtidskunst, København
Levitation, 2003. Overgaden, Institut for samtidskunst, København

Viera Collaro er født 1946 i Bratislava, Slovakiet og uddannet på University of Michigan og Kunstakademiet i København. I 1960erne arbejdede hun i USA med grænseoverskridende udtryksformer og var især inspireret af kunstnere som Frank Stella og Robert Rauschenberg. Dan Flavin har ligeledes været blandt de væsentlige inspirationskilder med sine værker i neonrør. Fascinationen af storbyens puls, lys og spejlinger har sat sig tydelige spor i hendes kunst, hvor der ofte er en kombination af materialer som maleri, tredimensionelle objekter og lysstofrør. Geometriske grundformer indgår i hendes værker, som både udspringer af systematik og intuition. Viera Collaro var i en årrække medlem af kunstnergruppen Ny Abstraktion. Siden 1991 har hun været medlem af Grønningen og sidder her i bestyrelsen. I 2002 modtog hun Eckersbergmedaljen.

Setting the Scene for Whom, 2004. Grønningen, Charlottenborg, København
Setting the Scene for Whom, 2004. Grønningen, Charlottenborg, København

The Heritage, 2004. Statens Museum for Kunst, København
The Heritage, 2004. Statens Museum for Kunst, København

Viera Collaro arbejder intenst med rumoplevelse. Med udstillingerne >>Levitation<< (2003) i Overgaden, Kulturministeriets Udstillingsbygning og >>Respect<< (2004) på Sønderjyllands Kunstmuseum går hun i dialog med arkitekturen på de enkelte udstillingssteder, ligesom hun gjorde det med værket >>Tunnel<< på Arken (2001) og på den store gruppeudstilling >>Clinch!<< (2004) på Statens Museum for Kunst i anledning af Kunstakademiets 250-års jubilæum. På sidstnævnte skabte hun lysformationer i vekselvirkning med blandt andet Nike-statuen fra Afstøbningssamlingen. På den meget vellykkede, drømmende og elegante udstilling i Overgaden inviterede Viera Collaro med værker med en fornem lethed på en svømmetur i et lyshav. Det var både det naturlige lys fra kanalen og det kunstige lys, der blev filtreret gennem farvede plader på udstillingen.

The Process, 2000. Acryl på lærred, 190x190 cm.
The Process, 2000. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Blue, 2002. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Blue, 2002. Acryl på lærred, 190x190 cm.

På Sønderjyllands Kunstmuseums udstilling >>Respect<< bringes værker fra de sidste fem år sammen til en helhedsoplevelse. Det latinske ord respectus: det at se tilbage, tage hensyn, rummer tillige betydningen agtelse og ærbødighed. Karakteristisk for Viera Collaro er der et spil mellem denne skuen tilbage, ærbødighed overfor menneskelige værdier og sans for ungdommens sprog, hvor respekt nærmest betyder sejt! Udstillingen på Sønderjyllands Kunstmuseum præsenterer installationen >>Setting the Scene for Whom?<<, der skaber et forventningsmoment og desuden peger på vor tids tendens til iscenesættelse. På udstillingen indgår den syv meter lange, orange lyspassage >>Tunnel<< og de seneste monumentale malerier.

Purple Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Purple Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Malerierne viser en ny tone hos Viera Collaro. Grundfarverne er i malerierne >>The Dark Magician<< lagt lag på lag, hvorved der dannes nye dybe toner og en vertikal, søjlelignende linje er fremtrædende. Man får fornemmelse af energi og vandfald. Og det er ikke helt galt, for sammen med malerierne hører de nye landskabsfotografier med poetiske træstammer og alléer i tåget, hvidt lys. Lyset binder naturen og kunsten sammen. Man aner en retning mod betoning af naturens skønhed og drømmeagtige atmosfære samtidig med, at energien er synligt til stede.
Værkerne kræver modtagelig af beskueren. At man åbner sig for den strømmende energi - og for lyset.