Af Eva Pohl
|
Viera Collaro © Fotograf Anders Sune Berg
|
I installationskunstneren og maleren Viera Collaros kunstneriske univers står lyset, farverne, rummet og reflekserne centralt. Lyset er den overordnede kraft. Klart og poetisk stråler værkerne mod beskueren og tilbyder et grænseophævende rum for eftertanken.
|
Ringen, 1997, Randers Kulturhus. Statens Kunstfond
|
Vækst, 1998 , Landbohøjskolen, København. Erik Møllers tegn.
|
Installationerne har oftest et minimalistisk udtryk, men man skal ikke tage fejl. Med passager, intense lysvirkninger og et indbyrdes spil mellem installationer, malerier og fotografier skaber Viera Collaro på sine udstillinger meditative rum, hvor beskueren oplever, at der kastes lys over grænseegne i bevidstheden. I nogle tilfælde er en drømmende atmosfære dominerende, andre steder er udtrykket mere kraftfuldt. Beskueren træder ind i et felt, hvor skellet tilsyneladende er ophævet mellem sanseligt og åndeligt.
|
Ekspansion, 2000. Nobel Parken, Århus Universitet. C.F. Møllers tegnestue
|
Energy Unfolds, 2001. Avedøre Kraftværk, Hvidovre. Arkt. Hauxner, Krarup og Mortensen
|
Dybest set er det menneskelige værdier som hensyn, indlevelse, modtagelighed, sandhed og klarhed, Viera Collaro udtrykker i sine værker, som vi har kunnet se det på de senere års udstillinger. Det er således karakteristisk, at hun kalder udstillingen på Sønderjyllands Kunstmuseum for >>Respect<<.
|
Højder, 2003. Københavns Universitet, Amager. KHR ark.
|
The Grid, 2003. Københavns Universitet, Amager
|
De efterhånden mange, markante og monumentale udsmykninger har understreget Viera Collaros position som pionér i integrering af lys i arkitektur. Det er ikke overraskende, at hun har været udvalgt til at skabe lysinstallationer til flere uddannelsessteder. Hun har kastet åndens og storbyens lys over Århus Universitet (2000), Københavns Universitet (2003) og Danmarks Tekniske Universitet (2004). Øjet følger linjerne i lysudsmykningerne, så man fornemmer en dynamik. I udsmykningerne aner man en dobbelthed i det klare udtryk og det sanselige og åndelige indhold. Koncentrationen omkring lys i udsmykninger, installationer og malerier gør Viera Collaros kunst universel og ansporende. Enkeltværker og permanente lysinstallationer står som energikilder, samtidig med at de antyder åbninger til andre rum, som vi i dagligdagen ikke er bevidste om.
|
The Wheel, 2000. Arken, Museum for Moderne Kunst, Ishøj
|
Levitation, 2003. Overgaden, Institut for samtidskunst, København
|
Viera Collaro er født 1946 i Bratislava, Slovakiet og uddannet på University of Michigan og Kunstakademiet i København. I 1960erne arbejdede hun i USA med grænseoverskridende udtryksformer og var især inspireret af kunstnere som Frank Stella og Robert Rauschenberg. Dan Flavin har ligeledes været blandt de væsentlige inspirationskilder med sine værker i neonrør. Fascinationen af storbyens puls, lys og spejlinger har sat sig tydelige spor i hendes kunst, hvor der ofte er en kombination af materialer som maleri, tredimensionelle objekter og lysstofrør. Geometriske grundformer indgår i hendes værker, som både udspringer af systematik og intuition. Viera Collaro var i en årrække medlem af kunstnergruppen Ny Abstraktion. Siden 1991 har hun været medlem af Grønningen og sidder her i bestyrelsen. I 2002 modtog hun Eckersbergmedaljen.
|
Setting the Scene for Whom, 2004. Grønningen, Charlottenborg, København
|
The Heritage, 2004. Statens Museum for Kunst, København
|
Viera Collaro arbejder intenst med rumoplevelse. Med udstillingerne >>Levitation<< (2003) i Overgaden, Kulturministeriets Udstillingsbygning og >>Respect<< (2004) på Sønderjyllands Kunstmuseum går hun i dialog med arkitekturen på de enkelte udstillingssteder, ligesom hun gjorde det med værket >>Tunnel<< på Arken (2001) og på den store gruppeudstilling >>Clinch!<< (2004) på Statens Museum for Kunst i anledning af Kunstakademiets 250-års jubilæum. På sidstnævnte skabte hun lysformationer i vekselvirkning med blandt andet Nike-statuen fra Afstøbningssamlingen. På den meget vellykkede, drømmende og elegante udstilling i Overgaden inviterede Viera Collaro med værker med en fornem lethed på en svømmetur i et lyshav. Det var både det naturlige lys fra kanalen og det kunstige lys, der blev filtreret gennem farvede plader på udstillingen.
|
The Process, 2000. Acryl på lærred, 190x190 cm.
|
Blue, 2002. Acryl på lærred, 190x190 cm.
|
På Sønderjyllands Kunstmuseums udstilling >>Respect<< bringes værker fra de sidste fem år sammen til en helhedsoplevelse. Det latinske ord respectus: det at se tilbage, tage hensyn, rummer tillige betydningen agtelse og ærbødighed. Karakteristisk for Viera Collaro er der et spil mellem denne skuen tilbage, ærbødighed overfor menneskelige værdier og sans for ungdommens sprog, hvor respekt nærmest betyder sejt! Udstillingen på Sønderjyllands Kunstmuseum præsenterer installationen >>Setting the Scene for Whom?<<, der skaber et forventningsmoment og desuden peger på vor tids tendens til iscenesættelse. På udstillingen indgår den syv meter lange, orange lyspassage >>Tunnel<< og de seneste monumentale malerier.
|
Purple Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
|
Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
|
Malerierne viser en ny tone hos Viera Collaro. Grundfarverne er i malerierne >>The Dark Magician<< lagt lag på lag, hvorved der dannes nye dybe toner og en vertikal, søjlelignende linje er fremtrædende. Man får fornemmelse af energi og vandfald. Og det er ikke helt galt, for sammen med malerierne hører de nye landskabsfotografier med poetiske træstammer og alléer i tåget, hvidt lys. Lyset binder naturen og kunsten sammen. Man aner en retning mod betoning af naturens skønhed og drømmeagtige atmosfære samtidig med, at energien er synligt til stede.
Værkerne kræver modtagelig af beskueren. At man åbner sig for den strømmende energi - og for lyset.
|
|