Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Ordbog

<
Abstraction-Création
Abstrakt ekspressionisme
Action Painting
Aeropittura
Aesthetic Movement
Affiches lacérées
Akademi
Aktionskunst
Akvarel
Akvatinte
All-over painting
Allianz
American Abstract Artists
American Scene
Analytisk maleri
Anti-Form
Anti-Kunst
Antikken
Arkitekturmaleri
Arme og Ben
Ars accurata
Art Brut
Art Deco
Art Nouveau
Arte Povera
Arts and Crafts Movement
Ashcan School
Assemblage
Automatisme
Baghuset
Bamboccianti
Barbizon-skolen
Barokken
Bauhaus
Biedermeier
Blødgrundsætsning
Body Art
Bornholmerskolen
Caravaggisterne
Carborundum-dybtrykket
chiaroscuro
clair obscur
Cloisonnisme
Cobra
Collage
Color Field
Combine Painting
Conceptual Art
Corner
Dadaisme
De Stijl
De Unge Vilde
Decembristerne
Den frie Udstilling
Den Fynske Forårsudstilling
Den Gyldne
Der Blaue Reiter
Det ideale landskab
Die Blaue Vier
Die Brücke
Documenta
Eks-skolen
Ekspressionisme
Empire
Environment Art
Fauvisme
Feministisk kunst
Field Painting
Fladbidning
Fluxus
Futurisme
Fynboerne
Gobelins
Grafik
Grønningen
Happening
Hard Edge
Helhesten
Heliogravure
Illusionisme
Impressionisme
Informel kunst
Installation
International gotik
Japonisme
Jylland
Kammeraterne
Karl Johan-stil
Kinetisk kunst
Klassicisme
Klingen
Kobberstik
Koloristerne
Konkret Kunst
Konstruktivisme
Kubisme
Kvindelige Kunstneres Samfund
Land Art
Les Vingt
Linien
Linien II
Linoleumssnit
Litografi
Lydkunst
Maleri
Mezzotinte
Minimal Art
Moderne dansk design
Monotypi
Mørkemalerne
Naivistisk kunst
Neo Pop
Neue Wilden
New Image Painting
New York Skolen
Nueva Figuracion
Ny Abstraktion
Ny-ekspressionisme
Nyklassicisme
Offset
Op Art
Orfisme-kubisme
P.R.B. The Pre-Raphaelite Brotherhood
Pariser Skolen
Performance Art
Polymerplade-dybtryk
Pop Art
Post-impressionisme
Post-Minimalisme
Post-Painterly Abstraction
PRO
Purisme
Quadratura
Realisme
Renæssance
Rokoko
Romantik
Salonen
Serigrafi
Seven Up
sfumato
Situationisme
Skagensmalerne
Skønvirke
Spazialismo
Stregætsning
Superrealisme
Suprematisme
Surrealisme
Syntetisme
Systemkunst
Tachisme
Transavantgarde
Trompe l'oeil
Træsnit
Vedute
Violet Sol
Værkstedet Værst
Winckelmann, J.J.
Xylografi
Young British Artists (YBA)
Zebra
Zinkografi
Barokken
Med barokken sker der en udvidelse af kunsten såvel geografisk som emnemæssigt. Rom er barokkens centrum, men kunsten spredes også til Spanien, Frankrig, England, Centraleuropa og Holland. Barokkens kunstnere arbejdede ikke udelukkende for hoffet og kirken som renæssancens kunstnere, men også for borgerskabet. Stilmæssigt er der flere fællestræk, men naturligvis også store forskelle. Barokkens kunstnere stræbte i deres nye stil efter store kompositioner og dramatiske virkninger med voldsom kontrast mellem lys og skygge. Samtidig fik de genindført korrekte proportioner og sammenhænge, som var gået tabt under manierismens anarki.
Barokken betegner kunsten i 1600-tallet, men der udviklede sig flere stilarter samtidigt, og perioden kan deles op i tre retninger: Barok, Klassicisme og Realisme.

Barokkens kunstnere anvendte forskellige fantasifulde illusionistiske kunstgreb for at skabe liv og bevægelse i værkerne. Flere af kunstnerne tænkte i helheder og arbejdede på tværs af kunstarterne.
Barokkens væsentligste navne var: Peter Paul Rubens (Antwerpen, 1577-1640), Pietro da Cortona (Rom, 1596-1669), Gian Lorenzo Bernini (Rom, 1598-1680), Anthony van Dyck (Antwerpen, Genova, London, 1599-1641), Baciccio (Rom, 1639-1709) og Andrea Pozzo (Milano, Rom, Wien, 1642-1709).

Klassicismens idealer var klarhed, harmoni og balance, og kunstnere nærede stor respekt for traditionen og havde rødder i antikkens kunst. Klassicismen vandt især stor udbredelse i Frankrig, hvor Poussins kunstteorier blev kilden til det franske akademis teoretiske doktriner. Hovedparten af de klassicistiske kunstnerne var også påvirket af den illusionistiske retning og må betegnes som barok-klassicister.
Retningens dominerende og mest indflydelsrige skikkelser var Annibale Carracci (Bologna, Rom 1560-1609), Guido Reni (Bologna, Rom 1575-1642), Guercino (Rom, Bologna 1591-1666), Nicolas Poussin (Rom, 1594-1665), François Duquesnoy (Rom, 1597-1643), Alessandro Algardi (Bologna, Rom 1598-1654), Andrea Sacchi (Rom, 1599-1661), Claude Lorrain (Rom, 1600-1682) og de to franske arkitekter Salomon de Brosse (Paris, 1571-1626) og François Mansart (Paris, 1598-1666).

Inden for 1600-tallets realisme skelnes mellem tre retninger. Den første betydelige retning er caravaggismen i Rom, som spredtes til hele Europa. Den næste i rækken er den spanske polykrome skulptur, som var bemalede træskulpturer med religiøse motiver. Den tredje er det hollandske maleri, som også vandt udbredelse i Frankrig og England.
Blandt de betydeligste realister hører Caravaggio (Rom, 1571-1610), Diego Velázquez (Madrid, 1599-1660), Frans Hals (Haarlem, 1582-1666), Willem Claesz. Heda (Haarlem, 1594-1680), Pieter Claesz (Haarlem, 1597-1660), Salomon van Ruysdael (Haarlem, 1600-1670), Adriaen Brouwer (Amsterdam, Haarlem, Antwerpen, 1605-1638), Rembrandt van Rijn (Amsterdam, 1606-1669), Gerard ter Borch (Haarlem, 1617-1681), Willem Kalf (Amsterdam, 1619-1693), Aelbert Cuyp (Dordrecht, 1620-1691), Jan Steen (Leiden, 1626-1679), Pieter De Hooch (Amsterdam, 1629-1684), Johannes Vermeer (Delft, 1632-1675) og Willem van de Velde (Leiden, London, 1633-1707).

Se også: chiaroscuro, Caravaggisterne, Klassicisme, Renæssance, Rokoko