Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Ordbog

<
Abstraction-Création
Abstrakt ekspressionisme
Action Painting
Aeropittura
Aesthetic Movement
Affiches lacérées
Akademi
Aktionskunst
Akvarel
Akvatinte
All-over painting
Allianz
American Abstract Artists
American Scene
Analytisk maleri
Anti-Form
Anti-Kunst
Antikken
Arkitekturmaleri
Arme og Ben
Ars accurata
Art Brut
Art Deco
Art Nouveau
Arte Povera
Arts and Crafts Movement
Ashcan School
Assemblage
Automatisme
Baghuset
Bamboccianti
Barbizon-skolen
Barokken
Bauhaus
Biedermeier
Blødgrundsætsning
Body Art
Bornholmerskolen
Caravaggisterne
Carborundum-dybtrykket
chiaroscuro
clair obscur
Cloisonnisme
Cobra
Collage
Color Field
Combine Painting
Conceptual Art
Corner
Dadaisme
De Stijl
De Unge Vilde
Decembristerne
Den frie Udstilling
Den Fynske Forårsudstilling
Den Gyldne
Der Blaue Reiter
Det ideale landskab
Die Blaue Vier
Die Brücke
Documenta
Eks-skolen
Ekspressionisme
Empire
Environment Art
Fauvisme
Feministisk kunst
Field Painting
Fladbidning
Fluxus
Futurisme
Fynboerne
Gobelins
Grafik
Grønningen
Happening
Hard Edge
Helhesten
Heliogravure
Illusionisme
Impressionisme
Informel kunst
Installation
International gotik
Japonisme
Jylland
Kammeraterne
Karl Johan-stil
Kinetisk kunst
Klassicisme
Klingen
Kobberstik
Koloristerne
Konkret Kunst
Konstruktivisme
Kubisme
Kvindelige Kunstneres Samfund
Land Art
Les Vingt
Linien
Linien II
Linoleumssnit
Litografi
Lydkunst
Maleri
Mezzotinte
Minimal Art
Moderne dansk design
Monotypi
Mørkemalerne
Naivistisk kunst
Neo Pop
Neue Wilden
New Image Painting
New York Skolen
Nueva Figuracion
Ny Abstraktion
Ny-ekspressionisme
Nyklassicisme
Offset
Op Art
Orfisme-kubisme
P.R.B. The Pre-Raphaelite Brotherhood
Pariser Skolen
Performance Art
Polymerplade-dybtryk
Pop Art
Post-impressionisme
Post-Minimalisme
Post-Painterly Abstraction
PRO
Purisme
Quadratura
Realisme
Renæssance
Rokoko
Romantik
Salonen
Serigrafi
Seven Up
sfumato
Situationisme
Skagensmalerne
Skønvirke
Spazialismo
Stregætsning
Superrealisme
Suprematisme
Surrealisme
Syntetisme
Systemkunst
Tachisme
Transavantgarde
Trompe l'oeil
Træsnit
Vedute
Violet Sol
Værkstedet Værst
Winckelmann, J.J.
Xylografi
Young British Artists (YBA)
Zebra
Zinkografi
Der Blaue Reiter
Wassily Kandinsky og Franz Marc dannede i 1911 den ekspressionistiske gruppe Der Blaue Reiter. Kandinsky har selv fortalt om hvordan navnet opstod: Vi holdt begge af blåt, Marc til heste og jeg til ryttere. Så navnet kom faktisk af sig selv. Gruppen, der stod i opposition til den anden betydelige ekspressionistiske gruppe Die Brücke, arbejdede ikke med nogen bestemt dogme eller stil, men stræbte efter et nyt kunstnerisk udtryk, hvor farven og de åndelige værdier var i centrum. Gruppen var større og løsere sammensat end Die Brücke. Gruppens øvrige medlemmer bestod af August Macke, Alfred Kubin, Gabriele Münter og Paul Klee, sidstnævnte var dog kun løst tilknyttet gruppen.

Der Blaue Reiter arrangerede to store udstillinger i München i 1911 og 1912 med deltagelse af et stort antal internationale gæster. Den første udstilling blev vist i Galerie Thannhauser og havde deltagelse af bl.a. David og Vladimir Burliuk, Rousseau, Schönberg og ikke mindst den unge franske kunstner Robert Delaunay, hvis farveteorier øvede enorm indflydelse på gruppens medlemmer. Den anden udstilling, der blev afholdt i Galerie Goltz, koncentrerede sig udelukkende om grafik, tegninger og akvareller med deltagelse af 31 kunstnere, bl.a. Kirchner, Nolde, Pechstein, Heckel, Picasso, Braque, Arp, Malevich, Goncharova og Larionov.
Udstillingerne blev sendt rundt til flere store byer i Tyskland.

I 1911 udgav Kandinsky og Franz Marc en almanak, som de kaldte Der Blaue Reiter, med essays af malere og komponister. Almanakken viste bl.a. kunstnernes interesse for mysticisme og indeholdt billeder af gruppens medlemmer sammensat med billeder af folkekunst, kunst fra Asien og Afrika, børnetegninger og af kunstnere som Cézanne, van Gogh og Rousseau.

Første Verdenskrigs udbrud i 1914 bragte imidlertid Der Blaue Reiter i opløsning ved at sprede kunstnerne i forskellige retninger og ved at kræve nogle af dem som ofre; August Macke faldt i krigen i 1914 og Franz Marc i 1916.

Gruppen fik stor indflydelse på senere retninger som surrealisme og abstrakt ekspressionisme.

Se også: Ekspressionisme, Die Brücke, Die Blaue Vier