Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Cindy Sherman – 30 års iscenesat fotografi

16. februar – 20. maj 2007

Alle dage 10-17.
Onsdag 10-22

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk
Louisiana Museum for Moderne Kunst


 

Uden titel # 66, 1980, ©Cindy Sherman
Uden titel # 66, 1980
©Cindy Sherman


Cindy Sherman (f. 1954 i Glen Ridge, New Jersey) iscenesætter, instruerer og fotograferer sig selv i altid skiftende forklædninger, uden at der er tale om selvportrætter. Hvert billede afspejler en ny identitet, som er hentet fra massemediernes stereotype opfattelse af kvinder. Kunstneren manipulerer sin egen krop ved hjælp af sminke, tøj, proteser og iscenesætter sig selv som forskellige figurer, som hun opfinder eller gendigter, hvorefter hun fotograferer sig selv i sit studie. Cindy Shermans udtryk varierer fra det sjove, humoristiske over det skingre til det brutale. Hendes idé med selviscenesættelserne er at undersøge de kulturelle og sociale stereotyper, som de bl.a. præsenteres i magasiner, reklamer, film og i det klassiske maleri. Hun giver aldrig sine værker titler. De bærer et nummer i stedet. I udstillingen præsenteres Shermans værker i store kronologisk ordnede serier, der hver især er bundet sammen af tema med flere variationer over samme udtryk.

Uden titel # 225, 1990, The Broad Art Foundation, Santa Monica, ©Cindy Sherman
Uden titel # 225, 1990
The Broad Art Foundation, Santa Monica
©Cindy Sherman


I sine værker problematiserer Sherman det mandlige bliks magt over kvinden; også kvinden kigger på sig selv ud fra en mandlig synsvinkel, som den eneste eksisterende synsvinkel i et patriarkalsk samfund. Gentagelsen og variationen fremstår som en subtil analyse af den kvindelige identitet. De fantasier (individuelle som kollektive) og de kræfter, som udfoldes mod disse fantasier, kommer ud gennem Shermans billeder som noget til tider legende, til tider dystert, afskyeligt og rædselsfuldt. Gennem udstillingens 250 værker skabt i tiden 1975-2005 er det muligt at se udviklingen i kunstnerens arbejde og opnå et overblik over hendes idérigdom, som synes uden grænser.

Uden titel # 359, 2000, Collection Metro Pictures, New York, ©Cindy Sherman
Uden titel # 359, 2000
Collection Metro Pictures, New York
©Cindy Sherman


Udstillingens temaer spænder vidt – fra filmscenarier i sort/hvid over sex, vold og mode, historiske figurer op til klovnen, som ét af de senest viste temaer. Serien Film Stills. Uden titel (1977-80) bragte Cindy Sherman frem i rampelyset som en unik, personligt arbejdende kunstner, men allerede inden da var hun i gang med to væsentlige serier, Buspassagerer (1976-2005), hvor hun med få greb identificerer mangfoldigheden og anonymiteten og Mord-mysterium (1976-2000), hvor uhygge og antydningens kunst lokker beskueren til at lege med og arbejde med hypoteser om de forskellige figurer.

I Filmstills, en serie bestående af 70 sort/hvide fotos, præsenterer hun sig selv I scener fra ikke eksisterende, men desto mere genretypiske film, der skærper beskuerens forestillingsevne. Det fortællende element bliver fremtrædende og tolkningsmulighederne mange.

I 1980 begynder Cindy Sherman i serien Baggrunds-projektioner at arbejde med farvefotografiet. Formaterne vokser, og de historier, der fortælles, bliver vanskeligere at identificere, og som noget nyt fotograferer hun kvinder i fugleperspektiv, hvorved billederne får en dramatisk drejning. I serien Mode (1983-84) afspejler kunstneren særlige sindstilstande båret frem gennem samspillet mellem tøj og attitude, hvilket i serien Eventyr (1985) drejes over i foruroligende, nærmest mareridtsagtige iscenesættelser med referencer til fælles arketypiske billeder. For første gang inddrager kunstneren proteser og kunstige lemmer i sine iscenesættelser, der i sit fantasiunivers tangerer det groteske.

Uden titel # 424, 2004, Collection Noah Garson et Ronald Schwartz, ©Cindy Sherman
Uden titel # 424, 2004
Collection Noah Garson et Ronald Schwartz
©Cindy Sherman


Berøringen med det makabre accentueres yderligere i serierne Katastrofer (1986-87) og Sexbilleder (1992), hvor tøj- og modeldukker lægger krop til groteske og ekshibitionistiske scenarier. Alle overskridelser er mulige. Fra de mest yderliggående iscenesættelser markerer Sherman sig atter med en ny vinkel i form af Historiske portrætter/De gamle mestre (1988-1990), hvor kunstneren poserer i skikelser fra kunsthistoriens mesterværker som Michelangelo, Rafael, Caravaggio, Botticelli m.fl. Ved hjælp af proteser, kostumer, sminkning og en nøje tilrettelagt scenografi formår Sherman at mime de gamle mestres værker – undertiden med et strejf af humor og noget teatralsk.

Shermans interesse for maskeraden peger i retning af klovne og karneval, hvorfor det forekommer naturligt, at netop temaet Klovne bliver centralt i 2003. Klovnen som figur er foruroligende. Bag den muntre maske er der noget tvetydigt – måske noget depressivt, måske noget perverst. Igen skaber Sherman billederne – fortællingen er op til beskueren.

Udstillingen Cindy Sherman - 30 års iscenesat fotografi er organiseret af Jeu de paume, Paris og produceret i samarbejde med Kunsthaus Bregenz, Louisiana Museum for Moderne Kunst og Martin-Gropius-Bau, Berlin.