Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
William Eggleston - Los Alamos


William Eggleston - Los Alamos
19. marts - 6. juni 2004
Alle dage 10-17. Onsdag 10-22

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

http://www.louisiana.dk/

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74. ©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust

Den amerikanske fotograf William Eggleston (f. 1937) er en af farvefotografiets kunstneriske pionerer, og han blev straks fra begyndelsen af sin karriere en kontroversiel figur i kunstverdenen. Da Museum of Modern Art i New York i 1976 for første gang viste hans farvefotografier, kunne udstillingen således snart kåres som årets mest forhadte. New York Times indflydelsesrige anmelder Hilton Kramer skrev f. eks. som kommentar til katalogtekstens karakteristik af Egglestons billeder som "perfekte": "Perfect? Perfectly banal, perhaps. Perfectly boring, certainly." Hans heftige snapshots faldt mellem de etablerede kategorier; de hørte hverken under koloristisk 'kunstfoto', der lagde sig op ad samtidens maleri, eller sort/hvid 'fotokunst' af den traditionelt realistiske skole.

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74<br>©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74<br>©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust

I dag er Eggleston en klassiker inden for fotokunsten og inspirationskilde for en lang række betydende yngre kunstnere som eksempelvis Nan Goldin, Andreas Gursky og Wolfgang Tillmans. På en rejse gennem New Mexico i 1973 kommer Eggleston forbi den afsides liggende by Los Alamos, det sted hvor en stribe af verdens førende fysikere - Robert Oppenheimer, Niels Bohr, Richard Feynman, Edward Teller og mange andre - i skjul for omverdenen udviklede atombomben i årene 1943-45. Han vælger det stærkt ladede stednavn som titel på en stort anlagt undersøgelse af farvefotografiets muligheder. Sammen med vennerne, museumsmanden Walter Hopps og skuespilleren Dennis Hopper, havde han gennemtrawlet det sydlige USA og fastholder her i sin karakteristiske snapshot-æstetik den amerikanske hverdags rekvisitter og ikoner: Cadillacs, Billboards, Coca-Cola reklamer, Drive-In-biografer, parkeringspladser, forstadens supermarkeder m.m.

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74. ©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74. ©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust
De tilsyneladende tilfældige og i sig selv næsten betydningstomme motiver er dog altid kun et begyndelsespunkt for Egglestons kunstneriske tolkninger. Under fremkaldelsen manipulerer og intensiverer han billedernes farver, så de færdige fotos - trods den grundlæggende banalitet i motivet - fremstår med en særegen foruroligende og næsten overnaturlig skønhed. Billederne i Los Alamos-serien er taget i perioden 1966-1974, men præsenteres først med denne udstilling og den tilhørende katalogudgivelse samlet.

Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74. ©Eggleston Artistic Trust
Uden titel. Fra serien ”Los Alamos”, 1966-74
©Eggleston Artistic Trust