Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsbøll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan Sørensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita Jørgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete Sørensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte Høy
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan Sørensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars Nørgård
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bjørn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars Nørgård
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke Tøjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone Høyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Kathrine Ærtebjerg

www.kathrineaertebjerg.dk

Kathrine ÆrtebjergOm Ærtebjergs univers

Kathrine Ærtebjerg, født 1969, er billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002, arbejder primært med maleri og tegning. Hendes seneste udstilling "Pigen som ville det umulige" vises på Traneudstillingen, Gentofte Hovedbibliotek, fra d. 3 maj til d. 7. juni 2003.

Interview af Anders Hanghøj, scenograf og kunstskribent.

Som en indledning, vil du fortælle om din kunstneriske arbejdsmetode...
Jeg arbejder både med maleri, tegning og tekst. Figurationerne i malerierne kommer tit fra tegninger eller skitser. Tegningerne er tit hurtige, når jeg tegner, forsøger jeg at gøre det så hurtigt, at jeg ikke når at tænke for meget over, hvad jeg laver...jeg tilstræber en umiddelbarhed. Malerierne tager selvfølgelig længere tid at lave, de er mere gennemarbejdede...Men jeg ønsker en form for enkelhed, også i malerierne.

Katrine Ærtebjerg

Det ser ud som om dine billeder er meget transparente...Er det meget let for dig at overføre dit univers fra tegningerne?
Ja, det går rimelig flydende. Det er ikke svært for mig at gå op i format, det virker meget naturligt for mig. Men den praktiske side - dels er store billeder besværlige at flytte rundt på, men så har jeg også en perfektionisme, som gør at jeg nogen gange bruger enorm meget energi på at gøre billederne rene....

Bruger du drømme, når du laver dine billeder?
Nej, men jeg dagdrømmer. Jeg tror, jeg har meget behov for en anden virkelighed end den "normale". Jeg har en stor frihedstrang, eller kalder man det virkelighedsflugt...

Er det rimelig let for dig at fĂĄ forbindelse til andre bevidsthedslag i dig selv, nĂĄr du arbejder?
Ja...mine ønsker, tanker, følelser er meget nærværende.

Katrine Ærtebjerg

Mange af figurerne, dyr, blomster, synes at rumme meget mørke...Når man ser billederne virker det umiddelbart som et uskyldigt eventyrunivers, men så alligevel ikke...
Jeg tror, jeg længes efter, eller jeg har en forestilling om, at man som barn er mere fri til at skabe sin egen fantasiverden....At man lettere kan lege og spille forskellige roller/figurer..., at man ikke er så bundet. Samtidig er jeg optaget af de store spørgsmål i livet, hvorfor eller hvad vi skal her - og hvad der sker efter døden. I det hele taget interesseret i det underlige i, at krop og bevidsthed ligesom er to forskellige ting.... Alt hvad man kan forestille sig... Mange gange føler jeg kroppen som en begrænsning og et besvær.

Ser du kønnet som noget fast defineret?
Jeg er inspireret af tanken om, at kønnet er konstrueret, dvs. at de værdier og egenskaber der tillægges kønnet er kulturbestemte. Jeg synes det er interessant og sjovt at sløre grænserne mellem kønnene, når de nu er så skarpt trukket op som de er.

Katrine Ærtebjerg

Vil det sige at feministisk teori pĂĄvirker dit arbejde?
Jeg har ikke læst ret meget teori, men inspireres klart af filosofiske tanker, bl.a. om identitet og væren, om hvad kønnet er, men også hvad det vil sige at være menneske, dvs. hvad livet skal bruges til, det etiske og det religiøse.

Hvilke kvindelige kunstnere har betydning for dig?
Jeg holder meget af Louise Bourgeoise, men ogsĂĄ folk som Rose Marie Trockel og Jenny Holzer, og unge kunstnere som Kara Walker, Laura Owens.

Har de direkte indflydelse pĂĄ dit arbejde?
Jeg tror, jeg påvirkes af alt, hvad jeg ser...Men føler er særligt slægtskab med disse kunstnere, fordi jeg ser nogle fælles interesser... Samtidig har jeg nok brug for kvindelige forbilleder, fordi jeg selv er så optaget af det kvindelige. Og så er det godt at se, at der nu er plads til folk som Laura Owens, som for mig at se dyrker noget meget uskyldigt og naivt, som jeg ikke føler der har været plads til tidligere. Men faktisk er jeg også meget optaget af Franscesco Clemente, som er ekspressiv og spirituel, og rigtig god.

Katrine Ærtebjerg

Dine malerier har stærkt beskrivende titler, som ikke altid er direkte knyttet til motivet. Hvordan ser du sammenhængen mellem tekst og billede?
Titlerne er et lag ovenpå billederne, som giver dem en drejning. I mange af de seneste malerier bliver titlerne til figurernes tanker. Altså bliver det helt tegneserieagtigt. Jeg ønsker at fortælle en historie, og jeg synes, at jeg gennem brug af både sprog og billede kan skabe et udtryk som kan være enkelt og komplekst på samme tid.

Hvor tror du, at du er pĂĄ vej hen?
Jeg synes maleriet, og kombinationen maleri, tegning, tekst, også i bogform, rummer uendelige muligheder. Der findes selvfølgelig andre interessante udtryksmuligheder, f.eks. kan jeg godt lide skyggeteater og dukketeater og den slags, men højst sandsynligt bliver jeg bare ved med at tegne og male.

København, april 2003