Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsb√łll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan S√łrensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita J√łrgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete S√łrensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte H√ły
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan S√łrensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars N√łrg√•rd
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bj√łrn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars N√łrg√•rd
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke T√łjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone H√łyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Milena Bonifacini


Gentagelsens glæde og mystik

Af Karin Hindsbo Cand. mag; kunstfaglig medarbejder p√• Overgaden og redakt√łr af tidsskriftet √ėjeblikket.



Portr√¶t ¬Ė  Milena Bonifacini
Milena Bonifacini
(Foto: Hanne B√łrsen).


Det er vanskeligt at indkredse maleren Milena Bonifacinis produktion. Man kan fristes til at kategorisere hende under betegnelsen "abstrakt maleri", med hvad der dertil h√łrer af konnotationer og bagage. I denne henseende tilf√łjer man hendes malerier en vis modernistisk historie, hvor h√łjdepunktet findes i en total frig√łrelse fra rummet; maleriet eksisterer her snarere kun i kraft af sig selv og ikke mindst sig selv som flade.

Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl p√• MDF-plade og aluminium, olie og akryl p√• l√¶rred, gouache, print p√• textildug.
Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl p√• MDF-plade og aluminium, olie og akryl p√• l√¶rred, gouache, print p√• textildug.

Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl p√• MDF-plade og aluminium, gouache, plastic folie p√• papir.
Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl p√• MDF-plade og aluminium, gouache, plastic folie p√• papir.
Men det √¶rinde Milena Bonifacini er ude i, forekommer langt fra det autonome (uafh√¶ngige) maleri. For det f√łrste benytter hun sig ikke kun af maleriet som medie, men spiller ofte dette op imod farvede m√łnstrede voksduge, der h√¶nger side om side med hendes malerier. P√• det seneste har hun yderligere suppleret med fotos. For det andet benytter hun sig ofte af udsk√•rne plader, hvorved den bemalede flade selv indg√•r i det maleriske udtryk. Disse forskellige udtryk vises side om side, og resultatet bliver en suver√¶nt farvestr√•lende, til tider n√¶sten lysende, visuel symfoni; en symfoni hvis forskellige toner implementeres i de foreg√•ende og i de efterf√łlgende, til en flerstemmig harmoni indtr√¶der i rummet. P√• flere planer bryder Bonifacini hermed med det autonome maleri og dets lovm√¶ssige overholdelse af sin egen flade.

Uden titel. Olie på lærred. 92 x 92 cm. 1999.
Uden titel. Olie på lærred. 92 x 92 cm. 1999.

Fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl og plastic folie p√• aluminium, print p√• textildug, gouache, akryl p√• l√¶rred.
Fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003.
Akryl og plastic folie på aluminium, print på textildug, gouache, akryl på lærred.
Et eksempel p√• dette kunne man i december sidste √•r se p√• hendes udstilling stjerne, sok, blis p√• Overgaden ¬Ė Institut for Samtidskunst. I Overgadens store lokaler havde hun rig mulighed for at boltre sig, og det gjorde hun: Gennem l√¶rred p√• bl√¶ndramme, bemalede og udsk√•rede tr√¶- og aluminiumsplader, voksduge samt tegninger p√• papir skabte hun et farvestr√•lende og omsiggribende v√¶rk - en p√• samme tid stringent og strukturl√łs totalinstallation af maleriet og dets muligheder.

Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003.
Installations view fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003.

Fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003. Akryl og plastic folie p√• aluminium 146 x 132 cm. 2003.
Fra udstillingen ¬Ēstjerne sok blis¬Ē, OVERGADEN, dec. 2003.
Akryl og plastic folie på aluminium 146 x 132 cm. 2003.
Via denne totalinstallation i og med rummet kan man sige, at hun snarere sigtede mod at skildre maleriet i et udvidet felt end at lukke det maleriske udtryk om sig selv, inden for sin egen ramme. Via en sporadisk placering af de mange malede objekter etableredes en slags elastisk effekt mellem m√łnstrene i malerier, duge og tegninger; en uh√•ndgribelig, svingende, farverig bev√¶gelse frem og tilbage manifesterede sig - som et enormt samlet m√łnster, der boltrede sig i de store lokaler. Det visuelle mylder af roterende former og farver antog hermed en ornamental karakter, der ¬Ēspr√¶ngte¬Ē rammerne. Ornamentet har altid en potentiel forl√¶ngelse i sig, og via dette potentiale blev maleriets fysiske gr√¶nser overskredet.

Dug og vasket√łj. Foto 2003.
Dug og vasket√łj. Foto 2003.
Det ¬Ēornamentale¬Ē er en figur, man ikke kun finder i Milena Bonifacinis totalinstallationer af det maleriske udtryk; det er ligeledes til stede i de enkelte arbejder hver for sig. Hendes malerier er oftest opbygget over en enkel form, der repeteres og muteres til den i flere tilf√¶lde ligefrem synes at kravle ud over rammen - som ornamentet g√łr det. I reglen er grundformen en enkel farvestr√•lende organisk form, hvilket bevirker at malerierne b√¶rer visse ligheder med et mikrobiologisk univers ¬Ė eller med et rodnet der forgrener sig: som Gilles Deleuzes udl√¶gning af ¬Ērhizomet¬Ē er Bonifacinis rodnet uden centrum, uden begyndelse og uden ende; rodnettet knopskyder og producerer stadigt flere grene, flere veje, flere muligheder. Hermed kan man sige, at hun virkeligg√łr nogle bestemte fundamentale strukturer, g√łr dem farvestr√•lende og p√•tr√¶ngende.

Gouacher på mit arbejdsbord. 2003.
Gouacher på mit arbejdsbord. 2003.

Plastic folie og akryl på aluminium. 138 x 118 cm. 2003.
Plastic folie og akryl på aluminium. 138 x 118 cm. 2003.
Et kendetegn ved Bonifacinis malerier og bemalede objekter er netop en bestemt og metodisk insisteren p√• denne spidsfindige, organiske form; en form der bev√¶ger sig lige s√• langt v√¶k fra s√•vel regelm√¶ssige geometriske konfigurationer som m√•lrettede abstrakte kompositioner. I hendes arbejder insisteres der p√• en organisk og amorf leg, som om billedernes motiviske elementer er ved at skride ud over deres ramme, ud i rummet. Denne effekt opn√•r hun blandt andet via den sk√¶ve asymmetriske placering af de motiviske objekter p√• s√•vel l√¶rred, papir som udsk√•ren plade. Hermed bringes en konstant ubalance ind i hendes arbejder. En anden m√•de, denne rammeoverskridelse finder sted p√•, er ved hendes uhyre konsekvente brug af gentagelsen internt i hvert enkelt billede og sammenfattende i hendes maleriske installationer. Et element der ikke kan og b√łr underkendes i hendes arbejde.

Plastic folie på papir. 21 x 28 cm. 2003.
Plastic folie på papir. 21 x 28 cm. 2003.

Gouacher på papir på dug, 2003.
Gouacher på papir på dug, 2003.
I Bonifacinis malerier bliver gentagelsen aldrig mekanisk. Der er ikke tale om en seriel repetition af den samme form, n√¶rmere om en konstant transformation - en muterende knopskydning. Hendes gentagelse rummer altid en forskydning, den optr√¶der som en metamorfose og er i konstant forvandling. Man kan i forl√¶ngelse af dette sp√łrge sig selv om det overhovedet giver mening at tale om den rene gentagelse. Findes der noget som en ren repetition, to identiske elementer? Forekommer der ikke altid en forskydning, n√•r noget gentages? Det synes som Milena Bonificinas produktion entydigt svarer nej til f√łrstn√¶vnte og ja til sidstn√¶vnte.

Akryl og plastic folie på aluminium.130 x 148 cm. 2003.
Akryl og plastic folie på aluminium.130 x 148 cm. 2003.

¬Ēm√łnter¬Ē. Installations view fra udstillingen ¬ĒEsplanaden¬Ē, Charlottenborg 2002.<br>Akryl p√• MDF-plade, 2002.
¬Ēm√łnter¬Ē. Installations view fra udstillingen ¬ĒEsplanaden¬Ē, Charlottenborg 2002.
Akryl på MDF-plade, 2002.
Det giver mere mening at tale om forskel end om lighed i denne henseende, og det er da netop hvad Milena Bonifiacini arbejder med i sine malerier. Hun arbejder ikke med imitationen, med den gode kopi der ligner virkeligheden; hun arbejder snarere med et simulakrum, noget der truer den gode kopi med sin iboende forskel. I hendes arbejder finder vi mutation og forskel frem for lighed; et brud med den rene gentagelse og alt hvad der dertil h√łrer af bagage.

Installations view fra udstillingen ¬ĒFarvevolume¬Ē, Kunsthallen Brandts Kl√¶defabrik, 1999. Olie p√• l√¶rred. 1999.
Installations view fra udstillingen ¬ĒFarvevolume¬Ē, Kunsthallen Brandts Kl√¶defabrik, 1999. Olie p√• l√¶rred. 1999.